یک هزار و ١۰۰کودکان کار و خیابان زیر چتر حمایتی بهزیستی| ۷۰ درصد از کودکان کاررا اتباع خارجی تشکیل می‌دهند

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی، گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون تعداد ١١۵ کودک کار جدید شناسایی شده‌اند، باتوجه به پرونده‌های فعال از سال‌های گذشته در حال حاضر بیش از ١١۰۰ کودک کار و خیابان از خدمات مراکز بهره‌مند می‌شوند که از این تعداد ۷۰ درصد کودکان کار و خیابان را اتباع تشکیل می‌دهند.

حمیده محدث درخصوص تعداد و نوع مراکز فعال در حوزه کودکان کار و خیابان، گفت: در حال حاضر دو مرکز شبانه‌روزی و دو مرکز روزانه حمایتی- آموزشی کودک و خانواده در استان خراسان رضوی فعال می باشد. کلیه کودکان کار و خیابان که توسط تیم‌های شناسایی و جذب یا از طریق نیروی انتظامی و... به مرکز غربالگری کودکان خیابانی ارجاع داده شوند، از خدمات این مراکز بهره‌مند می‌شوند. درصورتی که حضور کودک در محیط خانواده خطرناک یا آسیب‌زا باشد، کودک به مرکز شبانه‌روزی انتقال می‌یابد و در غیر این صورت کودک در عین حضور در محیط خانواده از خدمات حمایتی مراکز روزانه بهره‌مند می‌شود. خدمات این مراکز شامل افراد زیر 18 سال می‌گردد. در حال حاضر بیشترین فراوانی کودکان کار شناسایی شده مربوط به سنین 12 تا 14 سال است .

وی افزود: در سال گذشته 7 میلیاردتومان در حوزه کودکان کار وخیابان تخصیص یافته است. پرداخت حدود دو میلیارد و 200میلیون تومان بابت حق الزحمه مراکز غیردولتی فعال در این حوزه، پرداخت بیش از یک میلیارد و700 میلیون تومان کمک هزینه‌های موردی به صورت مستقیم به خانواده‌ها از قبیل ودیعه مسکن، کمک هزینه اشتغال، تامین لوازم ضروری منزل، کمک هزینه معیشتی و... بخشی از حمایت‌های مالی بوده که انجام گرفته است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی درخصوص روند پذیرش کودکان کار و خیابان در مراکز بهزیستی، گفت: کودکان کار و خیابان شناسایی شده با توجه به شرایط خود از خدمات مراکز روزانه و شبانه‌روزی بهزیستی بهره‌مند می‌گردند. در اولین گام کودک به مرکز غربالگری کودکان خیابانی ارجاع داده می‌شود. از آنجائی که اکثر کودکان کار و خیابان از اتباع هستند و فاقد اوراق هویتی می‌باشند لذا شناسایی و تشکیل پرونده برای این کودکان از طریق اسکن عینبیه انجام می‌گیرد. بعد از تشکیل پرونده، کودکان جهت نگهداری موقت و تعیین تکلیف به مرکز موقت کودکان کار و خیابان ارجاع می‌گردند. در این مرکز ضمن اسکان کودک، پایش وضعیت سلامت کودک نیز صورت گرفته و پس از بررسی وضعیت خانواده و طی بازه زمانی 21 روزه در خصوص نحوه ترخیص کودک از مرکز تصمیم‌گیری می‌شود.

وی افزود: کودکان پس از طی فرآیندهای مورد نیاز در صورت واجد شرایط بودن خانواده به والدین تحویل می‌گردند و پس از آن جهت تداوم دریافت خدمات به مراکز روزانه حمایتی - آموزشی کودک و خانواده ارجاع داده می‌شوند و مسائل تحصیل، درمان، معیشت، حرفه‌آموزی ، اشتغال و... این کودکان پیگیری می‌شود. کودکانی که والدین یا بستگان آنها واجد شرایط جهت تحویل کودک نباشند به خانه های کودک و نوجوان بهزیستی منتقل گردیده و ضمن اقامت در این مراکز، خدمات تخصصی نیز دریافت می‌نمایند.

محدث با بیان اینکه اقدامات متعددی توسط مراکز بهزیستی در راستای توانمندسازی کودکان کار و خیابان و خانواده‌های آنها انجام می‌گیرد، گفت: پیگیری تحصیل کودکان، آموزش مهارت و حرفه‌آموزی کودکان بالای 15 سال و اعضای خانواده آنها ، پیگیری و حمایت وضعیت اشتغال اعضای خانواده، ارائه خدمات بهداشتی درمانی به کودکان و خانواده آنها، تامین بخشی از نیازهای معیشتی و لوازم ضروری مورد نیاز خانواده‌ها ، برگزاری دوره‌های آموزشی اعم از سواد آموزی، دوره‌های هنری، مهارت‌های زندگی و... بخشی از خدماتی است که توسط مراکز بهزیستی به کودکان کار و خیابان ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه بهزیستی تنها متولی رسیدگی به امور کودکان کار و خیابان نیست، گفت: بر اساس آئین نامه ساماندهی کودکان کار وخیابان و قانون حمایت از اطفال ونوجوانان، سازمان‌های بسیاری دارای وظیفه در حوزه کودکان کار و خیابان هستند. تمامی دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی و غیر دولتی که به موجب قانون، اساسنامه یا وظایف سازمانی مکلف به ارائه تمام یا بخشی از خدمات موضوع آئین‌نامه اجرایی ماده 6 قانون حمایت از اطفال و نوجوانان می‌باشند، در این خصوص مسئولیتی را برعهده دارند. نیروی انتظامی ، جمعیت هلال احمر، سازمان آموزش وپرورش، کمیته امداد امام خمینی (ره) ،کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان، وزارت کار و اموراجتماعی، وزارت ورزش، سازمان پزشکی قانونی ، وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی، سازمان بیمه ، سازمان تامین اجتماعی، سازمان بسیج مستضعفین بنیاد مستضعفان، سازمان برنامه وبودجه ، صداوسیما و... بخشی از سازمان‌هایی هستند که در این حوزه مسئولیت‌هایی را برعهده دارند

کد خبر 111508

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد