گفت‌وگو با نوجوان فرصتی طلایی برای والدین

کارشناس پیشگیری از اعتیاد بهزیستی خراسان رضوی، گفت: والدین آگاه، قبل از اینکه فرزند آنها اطلاعات غلط ونامناسب را از دوستان، فضای مجازی و... دریافت کند از فرصت‌های طلایی گفت‌وگو استفاده می‌کنند.

محبوبه عباس‌زاده لاله افزود:مطالعات نشان می‌دهد که کودکان هرزمان نیاز به اطلاعات وراهنمایی دارند به سراغ والدین خود می‌روند ولی در نوجوانی وجوانی این موضوع به شکل دیگری رقم می‌خورد. نوجوانان آگاهی و اطلاعات مورد نیاز خود را از دوستان، گروه همسالان، فضای مجازی، رسانه‌ها و... کسب می کنند.

وی خاطرنشان کرد: والدین آگاه از طریق ایجاد فضای گفت‌وگو با نوجوان، اطلاعات در حد سن وسال او دراختیارش قرارمی‌دهند . البته باید حواسمان به فرزندان کوچکتر نیز باشد چون آنها نیز می‌خواهند در این فضاهای گفت‌وگویی حضورداشته باشند واین مساله منجر به دریافت اطلاعات بیشتر از سن آنان خواهد شد که خود آسیب به همراه خواهد داشت .

کارشناس پیشگیری از اعتیاد بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه والدین باید زمان و فضاهای جداگانه‌ای را برای گفت‌وگوی هدفمند با  فرزندان خود فراهم کنند، گفت: والدین باید از فرصت‌های پیش آمده  استفاده کنند زیرا همیشه رخ نمی‌دهد. یکی  از بزرگترین اشتباهاتی که در رفتار والدین با نوجوان دیده می‌شود، این است که خانواده‌ها اکثرا زمانی که نوجوان اشتباه می‌کند یا برخلاف میل آنها عمل می‌کند، با او صحبت می‌کنند در حالیکه والدین باید در راستای پیشگیری از آسیب و خودمراقبتی با آنچه که ممکن است نوجوان در آینده و متناسب با سنش با آن مواجه شود نیز صحبت کنند.

وی افزود: فرزندان نیاز به مشاوره و نصیحت ندارند و نباید با پرسیدن سوال‌های مکرر آنها را کلافه کرد بلکه باید زمان‌های طلایی گفت‌وگو را غنیمت شمرده وبیشتر شنونده باشند، کوتاه و ساده سخن بگویند و صحبت‌های خود را تکرارنکنند. والدین فضای گفت‌وگو را می‌توانند در زمان شنود اخبار مرتبط در رسانه ایجاد کنند. مثلا از نوجوان خود بپرسند که راجع به موضوع خاص آیا چیزی خوانده یا شنیده است ؟ والدین با دانستن میزان اطلاعات فرزند خود متوجه می‌شوند با چه اطلاعاتی باید او را همراهی کنند.

عباسزاده لاله افزود: ارتباط صحیح با نوجوان مستلزم به روز بودن اطلاعات والدین است . والدین درراستای دریافت آموزش درخصوص پیشگیری از اعتیاد در فرزندان و دریافت اطلاعات مورد نیاز فرزندان در هر سن  و علایم و نشانه‌های اعتیاد می‌توانند از ساعت 8صبح الی 8شب با خط ملی اعتیاد 09628 تماس گرفته و از مشاورین متخصص بهره ببرند .

وی خاطرنشان کرد: والدین درخصوص موضوع نحوه برقراری ارتباط موثر با نوجوانان در صورت عدم داشتن مراجعه حضوری به مراکز مشاوره می‌توانند با خط مشاوره تلفنی 1480تماس حاصل نمایند.

کد خبر 110818

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد