در رسانه | بهزیستی قزوین ۱۸۰۰ بیمار روان مزمن را تحت پوشش خود دارد

قزوین - ایرنا - معاون امور توانبخشی بهزیستی قزوین گفت: ۱۸۰۰ بیمار روان مزمن تحت پوشش بهزیستی استان هستند که به فراخور نیاز از کمک های مستمر و غیر مستمر این اداره کل برخوردارند.

فرهاد اکبرشاهی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، تصریح کرد: بیماران روان مزمن قزوین از کمک های هزینه ایاب و ذهاب، درمان، بیمه، حق پرستاری و خدمات دیگر براساس دستور العمل های ابلاغی سازمان بهرمند می شوند.

وی افزود: بیمار روان به فردی اطلاق می شود که در تفکر و احساس، عواطف، رفتار و شناخت، اختلالاتی داشته باشد، به شکلی که عملکرد شغلی و اجتماعی او را مختل کند و در روابطش با دیگران با اشکال مواجه شود و یا باعث ناراحتی و عذاب برای دیگران شود .

اکبرشاهی در تعریف بیمار روان مزمن، تاکید کرد: فردی که اختلالات شدید و دایمی روانی دارد که در تعارض جدی با توانایی های کارکردی او در ارتباط با جنبه های اولیه زندگی روزمره همچون مراقبت از خود، روابط با دیگران، کار یا تحصیل با مشکل روبرو است و نیازمند درمان و مراقبت دیر پای روانی است، یک بیمار روان مزمن است.

وی از برگزاری ۲۳ کمیسیون تشخیص بیماران روانی مزمن و شناسایی ۴۰۶ بیمار و ارایه خدمات متناسب با نوع معلولیت و نیازمندی آنان در سال گذشته از سوی این نهاد خبر داد.

اکبرشاهی به ۶ مرکز شبانه روزی توانبخشی مراقبتی تحت نظارت روان مزمن در استان اشاره کرد و در خصوص خدمات و فعالیت های آنها گفت: ارایه خدمات مراقبتی و شبانه روزی در قالب خدمات روانپزشکی، پزشکی و پرستاری، کاردرمانی، روانشناسی و مشاوره و مددکاری به جامعه هدف و ارایه خدمت به ۱۹۳ مرد و ۱۴۵ زن قزوینی را از جمله خدمات این مرکز در سال دانست.

وی در خصوص مراکز روزانه آموزشی و توانبخشی روان مزمن نیز اظهار کرد: ارایه خدمات روانپزشکی، پزشکی، پرستاری، کاردرمانی، روانشناسی و مددکاری، آموزشی (هنری، ورزش، اوقات فراقت، کتابخوانی و قصه گویی، موسیقی و فعالیت هایی از این قبیل) به صورت حضوری و مجازی به جامعه هدف و ارایه خدمت به بانوان تحت پوشش از جمله اقدامات این مرکز است.

اکبرشاهی، یک مرکز ارایه خدمات توانبخشی در منزل را از دیگر مراکز تحت نظارت بهزیستی استان عنوان کرد و افزود: ارایه خدمات روانپزشکی، پزشکی، پرستاری، کاردرمانی، روانشناسی و مددکاری به ۷۰ بیمار روان مزمن که نیازمند دریافت خدمات بودند، ارایه می شود.

معاون امور توانبخشی بهزیستی قزوین به خانه های حمایتی در قزوین که با ظرفیت ۱۰ نفر با هدف فراهم کردن فضایی مطلوب جهت حفظ استقلال و ارتقا عملکرد فردی و گروهی بیماران تعبیه شده را از اقدامات مهم این مرکز برشمرد و افزود: بیماران روان در این خانه ها خدمات روانپزشکی، پزشکی، پرستاری و روانشناسی را دریافت می کنند.

کد خبر 109124

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد