هم اکنون باید برای به عقب راندن اپیدمی جهانی دخانیات و حفظ جان میلیونها انسان اقدام کنیم.

"حفاظت از کودکان در برابر مداخلات صنعت دخانیات"

استعمال دخانیات تنها عامل قابل پیشگیری مرگ در جهان است. طی سال جاری بیش از 5 میلیون نفر در اثر اســتعمال دخانیات می میرند. این یعنی رقمی بیش از مجموع مرگ و میر ناشــی از سل، ایدز و مالاریا تا ســال 2030 میلادی میزان بروز مرگ و میر تا 8 میلیون نفر در ســال افزایش خواهد یافت و در صورتی که اقدامی سریع صورت نگیرد طی قرن حاضر یک میلیارد نفر جان خود را از دست خواهند داد.

 دخانیات تنها محصولی اســت که مصرف آن قانونی اســت ولی اســتفاده از آن برای هر کس زیان بار ً بیش از نیمی از مصرف کنندگانش را می کشــد، هنوز، استعمال دخانیات در سراسر دنیا به واســطه قیمت ارزان، بازارایابی گسترده و تهاجمی، ضعف آگاه سازی از خطرات ناشی از آن و سیاست های متناقض در برابر استعمال آن شایع و معمول است.

بسیاری از مخاطرات دخانیات برای سلامتی تا سال ها یا حتی دهه ها پس از آغاز اســتعمال آن آشــکار نمی شود. به همین دلیل با اینکه شیوع استعمال دخانیات فزونی یافته است اپیدمی بیماری ها و مرگ مرتبط به آن تازه آغاز گردیده است. اما می توانیم آینده را تغییر دهیم. اپیدمی دخانیات گرچه نابودکننده اســت اما قابل پیشــگیری است نبرد علیه دخانیات باید با قوت، ســرعت و ضرورتی که کمتر از نبرد علیه بیماری های عفونی نباشــد، آغاز گردد.

 ما می توانیم اپیدمی دخانیات را متوقف کنیم و جهانی عاری از دخانیات بسازیم. اما هم اکنون باید عمل کنیم. چارچوب کنوانســیون کنترل دخانیات توافقی چندجانبه با بیش از 180 کشــور جهان و اولین گام در مبارزه جهانی با اپیدمی دخانیات اســت. این توافق نقشه ای را برای کاستن میزان عرضه و تقاضای دخانیات در کشــورها ارائه می دهد. کنوانســیون کنترل دخانیات این نکته را که قوانین بین المللی نقشــی اساسی در پیشگیری از بیماری و ارتقای سلامت ایفاء می کنند نهادینه می نماید.

راه حــل اپیدمــی جهانــی دخانیات که در قرن حاضر جــان یک میلیارد مــرد، زن و کودک را تهدید می کند در دســتان ماســت. استعمال دخانیات به طرق مختلف جان انســان ها را به مخاطره می اندازد. این محصولات یکی از عوامل خطر مرتبط با 6 مورد از 8 عامل اصلی بروز مرگ در دنیاست. درمان این اپیدمی خانمان برانداز به دارو و واکســن وابســته نیســت بلکه منوط به عملکرد هماهنگ دولت ها و جوامع مدنی اســت. در تاریخ بهداشــت عمومی بسیج همه جانبه، اراده سیاسی، خط مشی ها و سرمایه گذاری ها با هدف کاهش چشمگیر استعمال دخانیات و حفظ جان انسان ها تا اواسط قرن حاضر بی نظیر بوده است.

هم اکنون باید به عقب راندن این اپیدمی قابل پیشــگیری به عنوان اولویت اول در بهداشــت عمومی و در تصمیمات رهبران سیاســی تمامی کشــورهای جهان پرداخته شــود. در حال حاضر با الحاق بیش از 180 کشور در حول کنوانســیون کنترل دخانیــات، اجتماعی جهانی برای مبارزه با اپیدمی جهانی دخانیات ایجاد شــده اســت. گزارش سازمان جهانی بهداشــت در مورد اپیدمی دخانیات نقشه راهی را در چارچوب کنوانســیون بــرای تبدیل این اجماع به یــک واقعیت جهانی ارائه می کند.

امــا کشــورها در این راه تنها نخواهند بود. ســازمان جهانی بهداشــت با کمک شــرکای جهانی خود ظرفیتش را افزایش داده و متعهد بر حمایت از کشورهای عضوی شده است که به اجرا و تقویت راهبردهای می پردازند.

اقدام سریع یک ضرورت است. در حال حاضر اپیدمی دخانیات سالانه 6 میلیون نفر را در اثر ابتلا به سرطان ریه، بیماری های قلبی و دیگر امراض حاصله از میان می برد. تخمین های صورت گرفته حاکی از آن اســت که تا ســال 2030 میلادی این تعداد به 8 میلیون نفر در سال افزایش خواهد یافت. جای تأسف اســت که بیش از 80 ٪  موارد مرگ در کشــورهای در حال توسعه بروز می کند ضمن اینکه در کشورهای دارای رشد اقتصادی سریع که امید زندگی بهتری را به شهروندان خود نوید می دهند رشد اپیدمی سریع تر اســت.

اقتصاد این کشــورها بازار فروش پررونق تر وتازه تری را برای شرکت های تولید کننده مواد دخانی به وجود آورده است. این امر نه تنها افزایش شدید بیماری و مرگ را موجب خواهد شد بلکه موجبات کاهش نیروی کار مولد و افزایش اجتناب ناپذیر هزینه مراقبت های بهداشتی را نیز فراهم خواهد آورد. ما نمی توانیم اجازه بروز چنین وقایعی را بدهیم.

کد خبر 108808

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد