توانمند سازی گروههای هدف بهزیستی استان در مناطق روستایی

به گزارش روابط عمومی، خسرو امیدوار معاون امور اجتماعی بهزیستی از بهره مندی ۳۴۵گروه خودیار با عضویت ۶ هزار و ۲۲۶ نفراز تسهیلات برنامه تاک در سطح استان خبر داد.

خسرو امیدوار معاون امور اجتماعی بهزیستی استان گفت: اجرای برنامه تامین مالی خرد روستا از سال ۱۳۸۸ با همکاری مشترک موسسه تاک، سازمان بهزیستی و بانک کشاورزی دراستان اردبیل با رویکرد کمک به کاهش فقر و آسیب پذیری اقشار کمتر برخوردار و محروم، بویژه زنان و جوانان عضو این خانواده ها در مناطق روستایی آغاز شده است.

 انتظار می رود با اجرای این برنامه اهداف والای این طرح که توانمندسازی گروه هدف، افزایش ظرفیتهای انفرادی آنها و نیز تبلور این ظرفیتها در قالب گروههای اجتماع محور خودگردان که از قابلیت و همچنین اعتبار کافی برای تعامل با شرایط محیط خود وتاثیرگذاری بر روی آنها برخوردارند بهبود معیشت خود و همچنین توان بیشتر برای مقابله با پیشامدهای غیر منتظره که درآمد خانوار را متزلزل و آسیب پذیری آن را افزوده و در نتیجه شرایط را برای آسیب دیدگی مستعد می سازد، میسر شود.

وی افزود: این برنامه با رویکرد محلی و با آموزش تسهیلگران آغاز می شود ساکنین روستاها بصورت داوطلبانه در گروههای ۱۵ تا ۲۵ نفره، دور هم جمع شده و بعد از طی مراحل مختلف آموزشی و بیان اهداف، در یکی از شعب بانک کشاورزی اقدام به افتتاح حساب نموده و صندوق مالی گروه را تشکیل می دهند. اعضای گروه می توانند برحسب نیاز از صندوق پس انداز سرمایه گروه وام دریافت نمایند. همچنین بدلیل کارکرد حساب گروهها در بانک کشاورزی پس از گذشت یکسال با اعتبارسنجی بانک عامل موفق به دریافت وام از بانک می شوند.

امیدوار اشاره کرد: گروههای تشکیل یافته بیشتر به فعالیت در زمینه دامداری، کشاورزی، قالیبافی و کاشت زعفران و پرورش طیورپرداخته وبا عضویت در گروههای خودیار، بهره مندی از وام صندوق پس انداز و بانک کشاورزی به فعالیت اقتصادی خود رونق می بخشند.

 معاون اجتماعی استان گفت: در استان اردبیل این برنامه درسالهای گذشته در۷ شهرستان هدف درسه فاز اجرا شده و آخرین فاز این فعالیت از سال ۱۴۰۱ در شهرستانهای پارس آباد و اصلاندوز اجرا می گردد. در حال حاضر درسطح استان ۳۴۵ گروه خودیار با ۶۲۲۶ عضو که ۵۵۹۲ نفر آنها را بانوان (۷۹۹زن سرپرست خانوار و بدسرپرست) تشکیل داده اند در حال فعالیت می باشند.

وی گفت: کل سرمایه ی صندوق پس انداز گروهها ۵۹۰میلیارد ریال و تعداد وامهای خرد از محل اعتبارات این صندوق ۱۳۶۶ فقره می باشد. بانک کشاورزی نیز در طول این مدت ۵۸۸ فقره وام به مبلغ ۳۳۷ میلیارد ریال به گروههای خودیار استان اردبیل پرداخت نموده است.

کد خبر 106472

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد