پیام مدیرکل بهزیستی مازندران به مناسبت روز جهانی آگاهسازی اوتیسم 

دکتر فریبا بریمانی مدیرکل بهزیستی مازندران به مناسبت فرا رسیدن دوم آوریل مصادف با چهاردهم فروردین ماه، روز جهانی آگاه سازی اوتیسم، پیامی منتشر کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی مازندران، متن پیام بشرح ذیل است:

دوم آوریل مصادف با چهاردهم فروردین به منظور افزایش آگاهی عمومی، کمک به افراد مبتلا به اوتیسم، ایجاد انگیزه و استفاده از نهایت توان و قابلیت این افراد، روز جهانی اوتیسم ناگذاری شده است و در تمام دنیا اهمیت خود را روز به روز بیشتر به دست می آورد چرا که آمار ابتلا به آن به سرعت رو به افزایش بوده و هست و ما همراه با سایر افراد جامعه، حقوق افراد مبتلا به اوتیسم را درک و کمک های مورد نیاز را برای این افراد و خانواده های آنان تقویت می کنیم.

اوتیسم به عنوان اختلال طیف اوتیسم شناخته می شود که یک اختلال عصبی طولانی مدت یا طیف وسیعی از اختلالات پیچیده عصبی است و بدون در نظر گرفتن جنسیت، نژاد یا وضعیت اقتصادی- اجتماعی وجود دارد. اصطلاح طیف اوتیسم دلالت بر طیف وسیعی از خصوصیات دارد که در اثر نقص های اجتماعی، مشکلات ارتباطی و محصور شده، یک الگوی رفتاری تکراری و کلیشه ای به تصویر کشیده شده است و به همین ترتیب می توان گفت که اوتیسم نوعی اختلال مغزی است که بر توانایی فرد در مکالمه با دیگران تأثیر می گذارد. این مساله اساساً از کودکی شروع می شود و در بزرگسالی ادامه می یابد.

آموزش و آگاه سازی افراد اوتیسم بسیار مهم است. از آنجا که ما می دانیم میزان اوتیسم در تمام مناطق جهان زیاد است، بنابراین شناختن این نکته که افراد مبتلا به اوتیسم نیاز به مراقبت، عشق و پشتیبانی دارند، پر اهمیت است و این می تواند بر مردم، خانواده ها و جوامع آنها تأثیر بگذارد.

امید است با افزایش آگاهی از این اختلال، از سنین خیلی پایین فرزند اوتیسم را بشناسیم و دست در دست هم اوتیسم را به عنوان یک تفاوت نه یک بیماری درک کنیم و تمام توان خود را جهت رفع چالش ها و ایجاد فرصت های مناسب برای افزایش پذیرش و در برگیری اجتماعی در تمامی ساز و کارهای جامعه از جمله  توسعه آموزش، توانبخشی، بهداشت و درمان، اشتغال و مشارکت اجتماعی بکار گیریم.

اینجانب ضمن قدردانی از تلاش های مجدانه خادمین این عرصه در بهزیستی استان، مراکز توانبخشی، خانواده های عزیز و صبور افراد دارای اوتیسم و تمامی گروه‌های تخصصی فعال در حوزه حمایت های روانی، اجتماعی از افراد مبتلا به اوتیسم این روز را گرامی داشته و امیدوارم با همراهی و همیاری یکدیگر بتوانیم در جهت توانمندی، استقلال و تلفیق هر چه بیشتر این افراد در جامعه گام‌های موثرتری برداریم.

دکتر فریبا بریمانی

مدیر کل بهزیستی مازندران

کد خبر 105030

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد