برگزاری اولین نشست کمیته فرهنگی و پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر

حامد رضایی مدیرکل بهزیستی و رئیس کمیته فرهنگی و پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استاناز تبیین و تشریح اهداف و برنامه های مد نظر در کمیته فرهنگی و پیشگیری براساس نقشه راه پنج ساله دوم از سوی بهزیستی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی، اولین نشست کمیته فرهنگی و پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با حضور معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، دبیر کمیته هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، مدیرکل و معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی و اعضای کمیته  با دستور جلسه؛ بررسی مصوبات قبل، گزارش اهم اقدامات پیشگیری از اعتیاد بهزیستی در سال گذشته، ارائه اهم اقدامات و سیاست های ابلاغی ستاد در حوزه فرهنگی و پیشگیری، ارائه گزارش جمعیت هلال احمر از اجرای اقدامات طرح استقبال از مسافران نوروزی و بررسی اجرای طرح توانمند سازی محلات آسیب پذیر توسط اعضای کمیته بصورت تیمی یا میز خدمت در محل سالن اجتماعات بهزیستی استان برگزار گردید.

در این نشست حامد رضایی مدیرکل بهزیستی و رئیس کمیته فرهنگی و پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان برنامه هایی که برای پیشگیری از اعتیاد صورت می گیرد باید ویژگی های خاص خودش را داشته باشد، به عنوان مثال فرد نسبت به انواع مواد مخدر و لزوم شناخت آن آگاهی های را کسب کند و مهارت های پیشگیری باید به گونه به فرد آموزش داده شود تا در برابر پیشنهادات مصرف مواد مخدر مقاومت نشان دهد، برنامه هایی که برای پیشگیری از اعتیاد انجام می شود باید عوامل بازدارنده را تقویت نموده و عواملی که مخاطره انگیز بوده و برای فرد آسیب وارد می کند را کاهش دهد.

رئیس کمیته فرهنگی و پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان اظهار داشت: مهم ترین اصولی که در برنامه های پیشگیری از اعتیاد مطرح می شود پیرامون آگاه سازی افراد در مورد خطرات و مضرات آن می باشد، به طوری که در این برنامه عواملی که باعث خطر و آسیب برای فرد می شوند مورد بررسی قرار می گیرد همچنین در برنامه پیشگیری از اعتیاد مهارت های زندگی فرد مانند مهارت تصمیم گیری، حل مسئله و ارتباطات اجتماعی را در فرد تقویت می کند و اطلاعاتی مهمی در این زمینه بیان می کند.

سپس جهانگیر جوانمرد معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان با اشاره به خدمات ارائه شده در زمینه پیشگیری از اعتیاد ضمن تقدیر از دستگاههای همکار در این خصوص گفت: حضور پررنگ تمامی دستگاههای مدعو در این نشست نشان می دهد که این اعضا نقش بسزایی در پیشگیری از اعتیاد دارند.

 معاون اجتماعی و  پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان با اظهار این مطلب که در رابطه با بحث پیشگیری دو موضوع از اهمیت بالایی برخوردار بوده ونیازمند تعامل و تقویت می باشد گفت: بحث پیشگیری از گرایش به اعتیاد و پیشگیری از بازگشت به چرخه اعتیاد دو موضوعی هستند که برای دستیابی به اهداف مورد نظر بایستی در این زمینه کارکارشناسی صو رت گرفته وبرنامه ریزی ها ی لازم انجام شود.

جوانمرد افزود: هرمجموعه و سازمان باید بر مبنای جامعه هدف خود محلات آسیب پذیر را شناسایی کرده و نسبت به هدف گذاری آن اقدام نماید همچنین در این قضیه نباید از روستاها نیز غافل شد لذا بهتر است ندابیر لازم در مناطق محروم و روستا ها نیز در اهداف بلند مدت برنامه ریزی گردند.

وی همچنین ادامه داد: در برنامه های کمیته هماهنگی مبارزه با مواد مخدر لازم است علل و عوامل گرایش و اعتیاد را کاملاً بصورت کارشناسی شده بررسی کرده و راهکارهای موثر علمی و کاربردی استخراج وعملیاتی شوند که با بازنگری در راهکارهای ارائه شده می توان خدمات بهتر و با  کیفیت تری ارائه نمود.

این مسئول اضافه نمود: برای جلوگیری از هرگونه موازی کاری در ارائه خدمات به بهبود یافتگان وخانواده های آنان دستگاهایی که جامعه هدف مشترکی دارند شایسته است با تلفیق افکار و اندیشه ها خدمات مطلوب را در سریعترین زمان ممکن ارائه نمود.

جوانمرد یادآور شد: در بحث شناسایی راهکارها تدابیر لازم بصورت مبنایی اثر بخشی خواهند داشت و اگر چنانچه علل و عواملل آن را به درستی بشناسیم و از ارائه راهکارهای غیر مستقیم پرهیز نماییم همچنین در این خصوص  بهتر است مدیریت افکار، علل و عوامل گرایش به اعتیاد را مورد تحلیل و بررسی قرار گیرند.

وی تصریح کرد: بحث حرفه آموزی و اشتغال بهبود یافتگان دو مقوله ای هستند که همواره نیازمند برنامه ریزی های دقیق بوده  ومسلتزم چاره اندیشی و ارائه پیشنهادات لازم برای کسب استقلال فردی این افراد و بازگشت به جامعه می باش.  

گفتنی است در این نشست هریک از اعضاء به بیان نظرات و دیدگاههای خود پرداخته و در نهایت از سوی مسئول جلسه راهنمایی ها و دستورات لازم ارائه گردید.

کد خبر 107422

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد