دوره آموزشـی حضوری تسهیلگران اجتماع محور در محلات کم برخوردار کشور با حضور معاون سلامت اجتماعی و مدیرکل خانواده و بانوان سازمان بهزیستی کشور در تهران در حال برگزاری است.

بهترین الگو اجتماع‌محور در محلات کم‌برخوردار بهره‌مندی از تسهیلگران توانمند محلی است
فاز اول نشست علمی_کاربردی تسهیلگری برنامه اجتماع‌محور در محلات کم‌برخوردار کشور با حضور «مهری سادات موسوی» معاون سلامت اجتماعی و «نرجس خاتون اسعدی» مدیرکل دفتر امور خانواده و بانوان سازمان بهزیستی کشور و جمعی از کارشناسان دفتر مرتبط و تسهیلگران مجری استان‌های سمنان، مرکزی، گیلان، زنجان، اصفهان، تهران، مازندران، همدان، قزوین، قم، ایلام، البرز، یزد، لرستان، گلستان، کرمانشاه برگزار شد.
«مهری سادات موسوی» معاون سلامت اجتماعی بهزیستی کشور با بیان اینکه برنامه اجتماع‌محور یکی از اقدامات سازمان بهزیستی کشور در حوزه سلامت اجتماعی است، تصریح کرد: این برنامه از ابتدای سال جاری با نگاه ویژه‌ای در دفتر امور بانوان و خانواده تداوم و در حال پیگیری است و درصددیم با انسجام بیشتری در استان‌ها و محلات هدف پیگیری شود.
معاون سلامت اجتماعی بهزیستی کشور با اشاره به رشد روزافزون توسعه شهری و شهرنشینی در کشور تصریح کرد: بیشترین تمرکز ما اجرای اقدامات اجتماع‌محور در سطح محلات برای بهبود وضعیت موجود است که بالتبع موجبات توان‌افزایی مردم و رفع مشکلات و چالش‌ها را به همراه دارد.
وی، افزود: بهترین الگو برای اقدامات اجتماع‌محور در محلات کم‌برخوردار با اتکاء به تسهیلگران محلی توانمند میسر است، شرط اول برای اجرای اقدامات اجتماع‌محور در محلات ضمن رعایت قوانین تعاملی و ارتباطی در برخورد با ذی‌نفوذان و مردم محلی، خلاقیت است.
موسوی در ادامه به پرورش خلاقیت با استفاده از روش ۶ کلاه فکری اشاره کرد و گفت: امروزه «خلاقیت» و «نوآوری» در حکم رمز بقا و کلید موفقیت افراد و سازمان‌ها شناخته‌شده است؛ تکنیک ۶ کلاه فکری که از تکنیک‌های خلاقیت گروهی است یکی از تکنیک‌های مفید، معروف و معتبری است که کاربرد و آثار بسیار متنوعی در اجتماع، سازمان، خانواده و فرد دارد.
معاون سلامت اجتماعی بهزیستی کشور با بیان اینکه تسهیلگران در ارتباط با افراد مختلف باید نوع نگاه خود را تغییر دهند، ادامه داد: تسهیلگر باید در مواجهه با مردم باید عدالت مراوده‌ای رعایت کند تا مردم بتوانند با آنها راحت ارتباط برقرار کنند، به عبارتی تسهیلگر قبل از ورود به جامعه باید از فیلتر خودسازی عبور کند تا بتواند اعتماد مردم محلی را جلب کنند.
وی در پایان به ابلاغ دستورالعمل برنامه تحول اجتماع‌محور سلامت اجتماعی در محلات کم‌برخوردار کشور در آینده‌ای نزدیک خبر داد.
یادآوری می‌شود، در نشست علمی_کاربردی تسهیلگری برنامه اجتماع‌محور در محلات کم‌برخوردار کشور «مهدی شفیعی» مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی تسهیلگران کشور به تدریس سرفصل‌های آموزشی رهیافت مشارکت و نگرش‌های برنامه‌ریزی، مبانی و مفاهیم تسهیلگری، مهارت‌های تسهیلگری و ابزار و تکنیک‌های تسهیلگری پرداخت.

«تحکیم بنیان خانواده»؛ ماموریت‌ نوین در محلات کم‌برخوردار کشور

«نرجس خاتون اسعدی» مدیرکل امور خانواده و بانوان سازمان بهزیستی کشور با اشاره به بازنگری و ابلاغ تشکیلات و ساختار جدید سازمان بهزیستی کشور در نیمه دوم سال گذشته، گفت: در این فرآیند برنامه اجتماع‌محور در محلات کم‌برخوردار کشور به دفتر امور خانواده و بانوان واگذار شد، این در حالی است که دهه ۸۰ و ۹۰، اولین برنامه اجتماع‌محور در این دفتر طرح‌ریزی و پیگیری شده است.
مدیرکل امور خانواده و بانوان سازمان بهزیستی کشور، تحکیم بنیان خانواده را یکی از ماموریت‌های واگذار شده به دفتر امور خانواده و بانوان دانست و تصریح کرد: آنچه مهم است نقش تسهیلگران به عنوان بازوان اجرایی سازمان بهزیستی کشور در محلات هدف است.
وی، توان‌افزایی و ارتقاء سلامت اجتماعی ساکنین محلات کم‌برخوردار را هدف کلی این برنامه برشمرد و گفت: یکی از عوامل موثر در این محلات سرمایه اجتماعی و فرهنگی است که برای تقویت مشارکت این سرمایه، نیازمند ایجاد ارتباط موثر متناسب با ظرفیت‌های موجود در محلات هستیم که این امر با ارائه آموزش‌های لازم برای نمایندگان استانی و تسهیلگران محلی محقق می‌شود.
اسعدی، یادآور شد: برنامه تحول اجتماع‌محور سلامت اجتماعی در محلات کم‌برخوردار کشور در ۱۵۶ محله سراسر کشور با محوریت تسهیلگران محلی و مشارکت ارکان محلی با رویکرد «مردم برای مردم» در قالب ۶ کمیته تخصصی «بهداشت، درمان و سلامت»، «مهارت، اشتغالزایی و دانش‌بنیان»، «عمران، مسکن و بهسازی»، «آموزش و پرورش»، «فرهنگی و اجتماعی» و «ورزش و اوقات فراغت» اجرایی می‌شود.
یادآوری می‌شود، در نشست علمی_کاربردی تسهیلگری برنامه اجتماع‌محور در محلات کم‌برخوردار کشور «مهدی شفیعی» مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی تسهیلگران کشور به تدریس سرفصل‌های آموزشی رهیافت مشارکت و نگرش‌های برنامه‌ریزی، مبانی و مفاهیم تسهیلگری، مهارت‌های تسهیلگری و ابزار و تکنیک‌های تسهیلگری پرداخت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =