به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل، حبیبالله مسعودیفرید امروز در سمینار توجیهی آموزشی یک روزه مدیران و مشاورین ستادی و مدیران کل استانهای کشور که در محل سازمان بهزیستی برگزار شد، درباره رویکرد مدیریت مشارکتی گفت: این رویکرد چند دهه است که در دنیا مطرح شده و تغییر سبک کنونی مدیریت از بالا به پایین را دنبال میکند به گونهای که تمام سطوح سازمان بتوانند ایدههای خود را مطرح کنند.
وی افزود: این مدل به افزایش سرمایه اجتماعی سازمان، ارتقای کیفیت خدمات با ایجاد محیط کار فراگیر، بهرهوری سیستم و بهبود کیفیت زندگی گروههای هدف سازمان بهویژه مددجویان تحت پوشش بهزیستی منجر میشود.
وی درباره اصول و ارزشهای این رویکرد اظهار داشت: اعتماد و احترام متقابل در محیط کار، نهادینهسازی مسیرها در سطوح مختلف سازمان از پایین به بالا، درگیر کردن کارکنان در فرآیندهای تصمیمسازی و تصمیمگیری، ایجاد فضای گفتوگو پیرامون مشکلات و چالشهای سازمان، توسعه نوآوری و خلاقیت، افقگشایی و همچنین تقویت کار تیمی از مهمترین محورهای این شیوه مدیریتی است.
مسعودیفرید تصریح کرد: در این رویکرد مدیریتی اطلاعات باید از سطح مراکز و شهرستانها جمعآوری شود بدین معنا که دیدگاهها و نظرات توسط مدیران کل استانها گردآوری و در جلسات با مدیران ستاد ارائه شود.
وی افزود: از جمله فواید این شیوه میتوان به تعقل سازمانی، افزایش انگیزه، خلاقیت و نوآوری، تقویت ارتباط ستاد با صف، حکمرانی با رویکرد تسامح و تساهل، حرکت به سمت حکمرانی تابآور و هماهنگ، سیاست تمرکززدایی و واگذاری امور از ستاد به استانها و شهرستانها اشاره کرد.
همچنین در ادامه این نشست، احترامی دبیر طرح «سلام» درباره این طرح گفت: در قالب این برنامه، شورایی ایجاد شده است و هر فرد یا نهادی که قصد ارائه خدمت دارد باید به ۱۱ پرسش کلیدی از جمله اینکه «چه خدمتی»، «چگونه» و «با چه منابعی» ارائه میشود پاسخ دهد.
وی افزود: این اطلاعات در اختیار تسهیلگر قرار میگیرد، او آموزش میبیند و سپس به مدرسه میرود تا طرح را اجرا کند.
دبیر طرح «سلام» تصریح کرد: در این طرح فضایی برای گفتوگو ایجاد میشود و این پرسش مطرح است که چرا بهزیستی باید مجری طرح سلام باشد؟ پاسخ روشن است زیرا سازمان هم وظیفه قانونی دارد و هم توان و اعتقاد تخصصی لازم را در اختیار دارد.
احترامی گفت: در طرح سلام نگاه از مشکلمحوری به داشتهمحوری تغییر مییابد و در مسیر توسعه محلی و اجتماعی حرکت میکنیم؛ به گونهای که باران نعمت و تخصص در محلات جاری میشود، دغدغه و منافع مشترک شکل میگیرد، هویت محلی تقویت میشود و همه از منافع مشترک برخوردار خواهند شد.
وی افزود: مدرسه به عنوان بهترین نقطه برای مداخله انتخاب شد و بر همین اساس تفاهمنامهای امضا شده است. در این چارچوب ارتقای سلامت اجتماعی و تقویت هویت محلی در دستور کار قرار دارد.
دبیر طرح سلام گفت: جامعه هدف این طرح عموم مردم، افراد نیازمند خدمات سلامت اجتماعی و گروههای خاص هستند که اجرای آن توسط متخصصان داوطلب، کارشناسان دولتی و یاوران محلی پیگیری میشود.
وی افزود: چهار شبکه خودیار، داوطلب، خدمت و محلی در طرح سلام پیشبینی شده و طرح «مهر و گفتوگو» نیز یکی از خدمات این برنامه به شمار میرود.
نظر شما