به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی، معاون وزیر و رییس بهزیستی کشور در این نشست، گفت: واگذاری فعالیت ها به بخش غیردولتی موجب افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها می شود. باید از نقش کنترلی خود کاسته و به نقش های مذاکره گر، پشتیبانی، تحلیلگر، راه حل دهنده و کمک دهنده بیفزاییم و به سمت کوچک سازی، خصوصی سازی و برون سپاری حرکت کنیم.
دکتر سید جواد حسینی با بیان اینکه باید ارزیابی کارایی و ارزیابی اثر بخشی اقدامات را در اولویت کارهای خود قرار دهیم، گفت: اثربخشی نشانه کارایی مطلوب است. زمانی که برنامه، اقدام یا روشی را پیاده میکنیم، ارزیابی اثربخشی آن برنامه باید انجام گیرد. محاسن و معایب آن مشخص شود و در راستای تعدیل، تثبیت یا قطع آن تصمیم گیری شود. در سازمان بهزیستی خصوصا در ارتباط با فرزندان مقیم مراکز شبه خانواده باید این سوال را به صورت مکرر از خود بپرسیم که عملکرد ما تا چه اندازه اثربخشی مطلوب داشته است. باید بررسی کنیم ببینیم فرزندان پس از ترخیص از مراکز تا چه حد می توانند تاب آور، خلاق، همگرا، مستقل و...باشند.
وی افزود: از هرنوع ایده جدید و طرح خلاقانه به شدت استقبال می کنیم. در قالب طرح جام به معنی جمع آوری ایده های مطلوب از همه کسانی که صاحب تفکر و اندیشه هستند می خواهیم تا ایده هایشان را با ما در میان بگذارند. اگر کاری در بهزیستی اجرا می شود که هنوز جزو دستورالعمل و شیوه نامه ها نیست و از طریق تجربی به آن روش دست یافتیم که موثر است و نتایج ارزنده دارد، باید این ایده ها را اقتباس کنیم و چه بسا در مقیاس وسیع قابل اجرا بشود. خصوصا باتوجه به ماهیت متغیر و سیال آسیب های اجتماعی، هرچند وقت نیازمند بازبینی و بازنگری در دستورالعمل ها و...هستیم.
معاون وزیر ورئیس بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه های بهزیستی موضوع رهسپاری فرزندان مان است. اینکه آیا فرزند ۱۸ساله بعد از رهسپاری زندگی خوبی خواهد داشت؟!
وی افزود: دو کار مهم در این زمینه انجام گرفته است. افزایش ۸۰درصدی یارانه مراکز و طراحی چهار فاز برای رهسپاری، از این برنامه ها است.
وی ادامه داد: در فاز اول به دنبال سنجش و غربالگری میباشیم. به همین منظور استاندارها و شاخص های مختلفی توسط متخصصین دانشگاه تهران طراحی شده است. رغبت سنجی تحصیلی، رغبت سنجی شغلی و ویژگی های شخصیتی فرد مورد ارزیابی قرار می گیرد و با توجه به تمامی خصایص شخصی از طریق رویکرد توانمندسازی مبتنی بر فرد، آموزش خصوصی شده، آموزش فردی و اختصاصی که برای هرکس با دیگری با توجه به استعدادها، علایق و توانمندی آنها متفاوت است، ارائه می گردد.
حسینی ادامه داد: فاز دوم آموزش مهارت های اولیه نرم از طریق مربیان است که در سنین ۱۳ تا ۱۷سالگی انجام می گیرد. در دوسال پایانی نیز فاز سوم که آموزش مهارتهای شغلی و حرفه ای است، انجام می گیرد.
وی افزود: در این شیوه رهسپاری هر فرد باتوجه به استعداد و علاقه خود دارای یک مهارت ویژه می شود. این سه فاز از توانمندسازی است.
معاون وزیر و رییس بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: فرصت آفرینی، اجتماعی سازی، خانواده محوری، محله محوری و... کلیدواژه های اساسی و مهمی است که پشت تمام آنها تئوری هایی اساسی وجود دارد.
وی ادامه داد: بعد از رهسپاری باید فرصت آفرینی کنیم. فرصت آفرینی در زمینه مسکن، ازدواج، اشتغال و...
حسینی افزود: در مرحله اول در فرصت آفرینی تمرکز بر روی اشتغال است. به همین منظور با سازمان فنی حرفه ای تفاهم نامه ای منعقد گردیده که در سال آینده آموزش های مهارتی و حرفه ای را به ۲هزار نفر از این فرزندان ارائه دهد. در مرحله بعدی این کودکان از تسهیلات اشتغال و حمایت های لازم در راستای تامین اشتغال برخوردار میشوند.
نظر شما