مشارکت نهادهای مردمی در بهزیستی بالاصاله است/ اولویت مناسب سازی در فضای فناورانه و دیجیتال برای کم بینایان و نابینایان

سرپرست سازمان بهزیستی کشور گفت: در بهزیستی مشارکت نهادهای مردمی در امور بهزیستی بالاصاله است نه بالوکاله و اصالت با مردم و شأن ما تسریع و کمک به آنها است.

 به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، دکتر سید جواد حسینی در نشست علمی تخصصی به مناسبت روز جهانی عصای سفید گفت: راهبرد اصلی ما درارتباط با افراد دارای معلولیت از جمله نابینایان و کم بینایان توانمندسازی است با رویکرد تلفیق سازی و با نگاه اجرایی، مشارکت محور و محله گرا است.

وی با اعلام اینکه نظام تصمیم گیری در سازمان بهزیستی کشور نظام تصمیم گیری دانش بنیاد، مشارکت محور، تجربه گرا، خانواده کانون و محله مبنا خواهد بود، افزود: بر اساس این اصول برنامه ریزی خواهد شد، تا ضریب نفوذ برنامه ها افزایش یابد و حلقه های مفقوده پیدا و رفع شود.

حسینی با اعلام اینکه رویکرد توانمندسازی و تلفیق اجتماعی، مبتنی بر جامعه محوری و خانواده محوری در همین گروه ها با تکیه بر تشکل های غیردولتی قابل اجراست، تصریح کرد: سازمان بهزیستی و سایر دستگاه ها کمبود نیروی انسانی ندارند، زیرا مردم می توانند به کمک سازمان بهزیستی تشکل یابند و بهتر از ما کارها را انجام دهند.

سرپرست سازمان بهزیستی کشور افزود: رسالت ما در سازمان بهزیستی رفع موانع مشارکت مردم است تا اختیار و مجوز دهیم و موانع را برطرف کنیم و آن گاه معجزه بهره وری و کارآمدی توسط مردم با حمایت دولت روی خواهد داد.

وی تاکید کرد: در بهزیستی مشارکت نهادهای مردمی در امور بهزیستی بالاصاله است نه بالوکاله و اصالت با مردم است و شأن ما تسریع و کمک به آنهاست.

حسینی با بیان اینکه آرمان جامعه امروز دستیابی به جامعه دوستدار انسان است، گفت: جامعه دوستدار انسان مؤلفه هایی دارد که شامل جامعه دوستدار کتاب، جامعه دوستدار کودک و جامعه دوستدار افراد دارای معلولیت است که اگر جامعه این سه مؤلفه را داشته باشد، جامعه دوستدار انسان محقق خواهد شد.

سرپرست سازمان بهزیستی کشور افزود: جامعه دوست دار انسان جامعه ای در دسترس، بدون خطر، تلفیقی و ترکیبی، فراگیر با فرصت برابر، عادلانه، بدون مانع است و هر برنامه ریزی و حکمرانی که بتواند زمینه استقرار چنین جامعه ای را فراهم کند حکمرانی موفقی است.

وی با تاکید بر اینکه جامعه مناسب سازی شده و دسترس پذیر حق مردم است، تصریح کرد: جامعه باید برای همه مردم اعم از جوانان، بانوان، کهنسالان و برای افراد دارای نیازهای ویژه نیز مناسب سازی شده باشد.

سرپرست سازمان بهزیستی کشور در خصوص قانون جامع حقوق معلولان گفت: سازمان بهزیستی مدعی العموم اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان است و به غیراز اینکه خودش باید قانون را اجرا کند، مدعی العموم است تا سایر دستگاه ها هم به قانون عمل کنند که البته مطالبه گری افراد دارای معلولیت از سازمان بهزیستی درزمینه بسیار مؤثر است.

حسینی گفت: ۴۷ مجموعه قانونی برای سازمان بهزیستی بیش از ۱۵۰ مأموریت ایجاد کرده اند و مأموریت های این سازمان افزایش یافته و ساختارها کوچک شده است که نیاز است این ساختار توسط مردم تشکل یافته پوشش داده شود.

وی با اشاره به اینکه اگر این باور وجود داشته باشد که مردم را تشکل بدهیم، اختیار، قدرت و مشارکت بدهیم، قطعاً موفق خواهیم شد، بیان داشت: شبکه تشکل های نابینایان و کم بینایان که نزدیک به ۶۰ تشکل هستند؛ باید به عنوان تصمیم گیرندگان، اجراکنندگان، ناظران و بهره برداران باشند تا ازطریق بتوانیم خدمات مناسبی به جامعه ارائه دهیم.

سرپرست سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه یکی از مطالبات ما آن است که سازمان برنامه و بودجه اعتبارات لازم برای اجرای قانون را حتی المقدور مهیا کند، گفت: سازمان بهزیستی ۶/۲ درصد اعتبارات ملی را دارد که این رقم حداقل باید ۱۰ درصد اعتبارات علیرغم کمبود اعتبارات و محدودیت های موجود باشد. حسینی با اشاره به اینکه وسایل ارتباطات جمعی امتداد اعضای بدن انسان است، افزود: اگر بخواهیم قدرت بالقوه انسان را به بالفعل دربیاوریم باید نداشته هایش را امتداد بدهیم.

وی افزود: امتداد می تواند وسایل توان افزایی باشد که برای بخش نابینایان ۵ درصد بودجه تجهیزات توانبخشی برای این گروه از جامعه هدف اختصاص یافته که باید درحد توان از بودجه دولتی و در حد نیاز از قدرت مشارکت مردم این موضوع تأمین شود.

سرپرست سازمان بهزیستی کشور با اعلام اینکه سازمان بهزیستی خدمات زیاد و متنوعی را در جامعه ارائه می دهد، گفت: معتقدیم این خدمات باید در بخش های  کمی و کیفی گسترش یابد و یکی از راه های توانمندسازی و تلفیق اجتماعی برای افراد دارای معلولیت بدون تردید مهارت و اشتغال است.

 حسینی تاکید کرد: علاوه بر مهارت آموزی و توانمندسازی باید برای افراد جامعه فرصت آفرینی شود که برای تحقق این دو موضوع اشتغال رکن اساسی است.

وی با اشاره به اینکه براساس قانون حمایت از حقوق معلولان دستگاه های دولتی وظیفه دارند که جامعه را دسترس پذیر کنند و مناسب سازی را انجام دهند، گفت: دستگاه های مختلف و شهرداری ها وظیفه دارند با مناسب سازی اماکن عمومی، ناوگان حمل و نقل عمومی، محیط شهری را دسترس پذیر کند.

 سرپرست سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه جهت گیری ما مناسب سازی فناوری های نوین و فضای مجازی است، افزود:  امروز دنیای فیزیکال، ایده آل و دنیای دیجیتال را داریم که دنیای دیجیتال در زندگی ما مهمتر شده است و دسترس پذیری باید براساس این موضوع فراهم شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: امیدواریم با مشارکت انجمن ها و تشکل ها شاهد بالندگی و توسعه های کیفی و کمی بیشتر در قلمرو توانمندسازی و تلفیق اجتماعی در عرصه جامعه برای تحقق آرمان بشری، یعنی ایجاد جامعه دوستدار انسان باشیم.

کد خبر 119735

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =