جامعه‌ای بهتر با افزایش دسترسی و تلفیق اجتماعی

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی، گفت: "تلفیق اجتماعی" قرابت موضوعی نزدیکی با واژه‌های "تفاوت" و "انزوا" دارد و برای افراد دارای معلولیت و همه کسانی که به نوعی با این افراد کار یا زندگی می‌کنند، اصطلاح آشنایی است. چرا که همه می‌اندیشند تنها با فراهم کردن زمینه آشتی این افراد با جامعه است که می‌توان از "تفاوت" به "تغییر" رسید؛ تغییری در راستای حداکثرسازی تعامل و رابطه و به دنبال آن، پایان انزوا و خمودگی و ناامیدی انسان‌هایی که تا شکوفا شدن فقط یک باور فاصله دارند. باور به اینکه انسان موجودی خارق‌العاده است و در تطبیق با شرایط، دارای بالاترین قدرت سازگاری است.

مسعود فیروزی افزود: شنوایی یکی از مهم‌ترین حواس آدمی است. ضعف یا فقدان شنوایی باعث محرومیت در تعاملات اجتماعی و تاخیر در رشد اجتماعی می‌شود و رشد اجتماعی صحیح، در پروراندن عزت نفس و شادکامی نقش بسزایی دارد. تأثیرات و پیامدهای ناشنوایی بر روابط اجتماعی بسیار چالش‌برانگیز است. افرادی که با ناشنوایی مواجه هستند ممکن است با مشکلاتی مانند کاهش توانایی درک صحبت‌های دیگران و احساسات آن‌ها، ایجاد احساس انزوا، کاهش اعتماد به نفس و افزایش خطاها و سوءتفاهمات در ارتباطات مواجه شوند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، یک هزار و ۳۰۰ دانش آموز ناشنوا و کم شنوا در مدارس تحصیل می‌کنند و همزمان معلمین دارای معلولیت شنوایی نیز مشغول تدریس به این دانش آموزان هستند. آموزش ناشنوایان در مدارس ویژه و عادی با اسامی تلفیقی یا عادی سازی و... شواهدی را مبنی بر رشد مهارت‌های اجتماعی و تحصیلی ارائه می‌دهد. محیط تلفیقی موجب تعامل و دوستی میان دانش‌آموزان ناشنوا و شنوا می‌شود. در این حالت نگرش دانش‌آموزان ناشنوا نسبت به خود بهبود می‌یابد و میزان شادی آنها زیاد می‌شود. 

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی افزود: کانون ناشنوایان خراسان رضوی یکی از تشکل‌های صنفی و قدیمی جامعه ناشنوایان است که از سال ۱۳۶۵ فعالیت خود را آغاز کرده و مطالبات و خواسته‌های جامعه ناشنوایان را به‌گوش مسئولین می‌رساند و به‌دنبال احیای حقوق ناشنوایان و افزایش دسترسی و تلفیق اجتماعی آنها است. در حال حاضر این انجمن بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ عضو اصلی، وابسته و افتخاری دارد که برای جامعه هدف فعالیت می‌کنند. تربیت و آموزش مترجمان زبان اشاره، اعزام مترجم برای همراهی با شهروند ناشنوا در محاکم قضایی، امور اداری و...، بخشی از فعالیت‌های دائمی کانون می باشد. بی تردید تلفیق کامل افراد ناشنوا و کم شنوا در عرصه‌های شغلی و اجتماعی مستلزم همگامی کامل بخش‌های دولتی و غیردولتی و بالاحض تلاش هر چه بیشتر گروه‌های مردم‌نهاد،انجمن‌ها و تشکل‌های فعال در امور ناشنوایان به عنوان بازوهای اجرایی بخش‌های دولتی است.

کد خبر 118051

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد