گفتگوی صمیمانه با دکتر عابدین قاسمیان رزمنده و جانباز دوران دفاع مقدس

جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، یکی از مهمترین حوادثی بود که در صفخات تاریخ کشور ایران ثبت شد و در این بین رشادت ها و جانفشانی هایی از سوی رزمندگان ایرانی در جبهه های حق علیه باطل صورت گرفت تا ذره ای از خاک جمهوری اسلامی ایران کم نشود.

عابدین قاسمیان در فروردین سال ۱۳۴۹در خانواده ای مذهبی در شهر رشت پای به عرصه گیتی گذاشت و در بحبوحه جنگ تحمیلی و همزمان با دوران تحصیل، علیرغم اینکه برادرش نیز در جبهه ها حضور داشت قصد عزیمت به جبهه ها نمود و همگام با سایر رزمندگان دوران دفاع مقدس از میهن خود دفاع کرد.

به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس گفتگویی صمیمانه با دکتر عابدین قاسمیان معاون توانبخشی بهزیستی گیلان و یکی از رزمندگان و جانبازان دوران دفاع مقدس صورت گرفت تا حال و هوای روزهای جنگ تحمیلی را بیشتر درک کنیم.


با سلام ، لطفا بفرمایید روزهای جنگ و شرایط اعزام به جبهه برای شما چگونه گذشت؟
سلام علیکم ، دی ماه ۱۳۶۴ تازه وارد کلاس دوم نظری شده بودم اعزام راهیان کربلا بود با دستکاری شناسنامه سال تولد خودم را به ۱۳۴۵ تغییر دادم تا اجازه حضور در جبهه رابگیرم، دشمن بعثی خسارتهای زیادی به کشور وارد کرده بود و همین موضوع باعث می شد تا برای دفاع از وطن اقدام کنیم. ابتدا برای آموزش به منجیل رفتیم و سپسس در ماه خرداد پس از وقفه ای از آموزش، راهی جبهه ها شدم، همزمان برادرم حجت الله نیز در جبهه بود و با بدرقه ای درخشان از سوی مردم و مسسئولین به جبهه ها عزیمت نمودیم.

چه انگیزه ای از حضور در جبهه داشتید؟
مشاهده جنایتهای دشمن ، حضور گسترده مردم و رزمندگان در جبهه های نبرد و دستورات حضرت امام مبنی بر دفاع از آب و خاک وطن،  از مهمترین انگیزه های حضور در جبهه ها بود.

در چه عملیات هایی شرکت داشتید و چگونه جانباز شدید؟
در عملیتهای کربلای ۱ و کربلای ۲ و نیز در خطوط پدافندی جنوب در مناطق هورالعظیم ، شط علی و شط مختار حضور داشتم که در سال ۱۳۶۵ در عملیات کربلای ۲ در منطقه حاج عمران از ناحیه دست مجروح شدم.

به غیر از شما آیا فرد دیگر نیز از اعضای خانواده در جبهه حضور داشت؟
بله، برادرم حجت الله نیز به عنوان غواص در جبهه حضور داشت که در عملیات کربلای ۴ در دریاچه ماهی واقع در منطقه شلمچه به درجه رفیع شهادت نائل آمد و پیکرش پس از ۲۹ روز از آب گرفته شد و برای تشییع و تدفین به گیلان انتقال یافت.

به نظر شما چه اقداماتی باید صورت بگیرد تا نسل آینده همواره از رشادتهای رزمندگان دوران دفاع مقدس آگاه شوند و حس وطن دوستی شهدا و ایثارگران را سرلوحه زندگی خود قرار دهند؟
به نظر می رسد برگزاری همایش هایی با عنوان گرامیداشت قهرمانان ملی و به ویژه استانی، حضور و بازدید از موزه های دفاع مقدس و نیز بازدید از مناطق جنگی و همچنین بیان خاطرات از زبان سرداران و رزمندگان و متعاقبا جلسات پرسش و پاسخ در خصوص دوران دفاع مقدس می تواند تاثیر بسیاری در آگاهی نسل جوان از آن ایام داشته باشد.

با توجه به اینکه نگاه دشمنان به حریم جمهوری اسلامی همیشه نگاه تعرض و کینه توزی  است و صیانت از مرزهای وطن، اصل اساسی هر حکومت می باشد ، چه دستاورد مهمی از جنگ تحمیلی عراق بر علیه ایران، حاصل شد؟
استحکام نظام در امور سیاسی امنیتی و نظامی و نابودی دشمنان خارجی و داخلی و منافقین مهمترین دستاوردی بود که از ۸ سال دفاع مقدس نصیب ایران اسلامی گردید.

ضمن قدردانی از پاسخگویی شما، در پایان اگر مطلب ، خاطره و یا توضیحی دارید بفرمایید
با توجه به اینکه روش جنگ امروزه تغییر کرده است امروز باید بیشتر نگران عدم رعایت جغرافیایی و فضایی در داخل کشور و در بین استانها و نیز کم توجهی به اقشار ضعیف و شکاف طبقاتی بود و با توجه به فرافکنی و توطئه های رسانه های بیگانه احتمال مورد سوءاستفاده قرار گرفتن هر موضوعی توسط دشمنان بسیار است پس در نتیجه هر حرکت مددجویانه و یاری رسانی به اقشار ضعیف، کمکی به استحکام نظام و نوعی بازدارندگی در مقابل دشمنان است.

کد خبر 117909

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد