حدود چهار هزار ناشنوا و کم‌شنوا در قم تحت حمایت بهزیستی هستند

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی قم با اشاره به اینکه چهار هزار معلول کم شنوا و ناشنوا در این استان تحت حمایت بهزیستی هستند، گفت: از این تعداد، ۲ هزار و 286 نفر آنان را آقایان و یک هزار و 648 نفر را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

محمدرضا رحیمی موحد ضمن تبریک هفته ناشنوایان با اعلام این که شعار هفته ناشنوایان امسال زبان دستها را بشنویم و درک کنیم خاطر نشان کرد : حدودا یک هزار نفر از ناشنوایان استان دانش آموز و 18 نفر هم دانشجوی ناشنوا در استان داریم  .

به گفته وی، معلولیت یا بیماری ناشنوایی ۵۰ تا ۶۰ درصد قابل پیشگیری است و از ابتدای سال تاکنون برنامه های پیمایشی در زمینه ناشنوایی و کم شنوایی در این استان انجام شده است.

رحیمی موحد به برگزاری برنامه هایی از جمله غربالگری نوزادان و مشاوره ژنتیک اشاره کرد که در قالب پیشگیری از ابتلا به اختلالات شنوایی در ۶ ماه نخست امسال در استان قم برگزار شده است.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی استان قم با اشاره به اینکه برنامه غربالگری کم شنوایی در نوزادان و شیرخواران مشتمل بر سه بخش غربال، تشخیص و مداخله درمانی است، افزود: آزمون OAE یکی از مهمترین آزمایش های غربالگری شنوایی نوزادان در بدو تولد است که در زایشگاه توسط کارشناس بهزیستی برای همه نوزادان انجام می‌شود که طبق آمار در سال 1402  بهزیستی موفق به غربالگری شنوایی 18100 نوزاد و 16000 کودک 3 تا 6 سال شد و در شش ماهه اول امسال هم 8200 نوزاد و 8500 کودک 3 تا 6 سال غربالگری شنوایی شدند.

رحیمی موحد در مورد تنوع خدمات ارائه شده به ناشنوایان گفت " در طی سال 1402 و شش ماهه اول 1403 حدود 100 مورد تسهیلات اشتغال به ناشنوایان پرداخت شده است ، در همین بازه زمانی 132 مورد سمعک و بیش از 342 مورد باطری سمعک تحویل ناشنوایان شده است ، 217 مورد سبد کالا و 16 مورد معرفی نامه جهت استفاده از تخفیفات اخذ انشعابات ارائه شده است و 67 مورد هم کمک هزینه کاشت حلزون به کودکان ناشنوا تعلق گرفته است .

لازم به ذکر است جهت گرامیداشت هفته ناشنوایان برنامه های متعددی توسط بهزیستی و تشکلهای غیردولتی فعال در حوزه ناشنوایان برگزار خواهد شد.

کد خبر 117868

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد