اقدامات اشتغال زایی سازمان بهزیستی در دولت سیزدهم

محسن ایروانی معاون کارآفرینی و اشتغال مرکز توسعه کارآفرینی،اشتغال و توانمند سازی سازمان بهزیستی کشور اقدامات انجام شده در زمینه اشتغال را در سه سال دولت سیزدهم تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل؛  معاون کارآفرینی و اشتغال مرکز توسعه کارآفرینی،اشتغال و توانمند سازی سازمان بهزیستی کشور گفت: این معاونت به افراد ۱۸ تا ۶۵ سال تحت پوشش از جمله افراد دارای معلولیت و گروه هدف حوزه سلامت اجتماعی زنان سرپرست خانور، دختران خود سرپرست، افراد در معرض آسیب و فزرندان انتقال یافته به زندگی مستقل و بهبود یافته گان اعتیاد و سایر گروه‌های هدف تحت پوشش حوزه سلامت اجتماعی خدمات اشتغال را ارائه می دهد. 

ایروانی افزود: این خدمات شامل خدمات خوداشتغالی، حق بیمه سهم خویش فرما و سرمایه کار بلاعوض ویژه زنان سرپرست خانوار ، کمک هزینه مهارت اموزی و در بخش اشتغال کارفرمایی پرداخت تسهیلات به کارفرما در ازای به کارگیری افراد تحت پوشش سازمان پرداخت یارانه دستمزد بسته به شدت افراد دارای معلولیت ۳۰ ، ۴۰ و یا ۵۰ درصد دستمزد یک ماه به کارفرما پرداخت می شود.

به گفته او، همچنین پرداخت حق بیمه سهم کارفرما و معافیت مالیاتی ماده ۲۴ به افراد دارای معلولیتی که به استخدام یک کارفرما درامده اند، ارائه داده می شود. ایراوانی به اقدام های انجام شده در سال جاری اشاره کرد و گفت: دریافت مصوبه نهایی تایید اساسنامه صندوق حمایت از فرصت های شغلی از جمله اقدام های این سازمان است که در کمیسیون های اصلی و فرعی دولت به تصویب رسید و در حال گذراندن مراحل نهایی است تا این سازمان صندوق افراد دارای معلولیت را هم در سال جاری راه اندازی کند.

او از دیگر اقدام های صورت گرفته در سال جاری را راه اندازی سامانه خدمات اشتغال بهزیستی عنوان کردو خاطر نشان کرد: این سامانه رونمایی شد که به صورت ازمایشی در یک استان در همین هفته اطلاعات افراد جویای کار درآن وارد می شود و بعد از دو هفته هم در سراسر کشور اطلاعات افراد جویای کار و شاغل صورت می گیرد .همچنین اطلاعات بحث های ارزیابی از میزان اگاهی و مهارت و تجربه و اینکه ایا مجوز کسب وکار و مجوز فنی و حرفه ای دارند در این سامانه ثبت می شود.

معاون کارآفرینی و اشتغال مرکز توسعه کارآفرینی،اشتغال و توانمند سازی سازمان بهزیستی کشور از دیگر برنامه هایی که در حال پیگیری است را راه اندازی شبکه تسهیگران شغلی عنوان کرد و گفت: تعداد ۵۰۰ نفر در کل کشور در هفته اینده ( نیمه مرداد) تایید صلاحیت علمی انها بر گزار می شود که بعد از گذراندن مراحل مصاحبه و جذب از طریق مراکز مددکاری مثبت زندگی مشغول به ارائه خدمات، اماده سازی شغلی و پشتیبانی شغلی خواهند شد.

۲۳۴ هزار و۷۶۷ نفر در دولت سیزدهم مورد حمایت شغلی قرار گرفتند

به گفته او، در طی دوره ارائه خدمات دولت سیزدهم سازمان بهزیستی ۱۹۱ هزارتعهد شغلی داشت که موفق شد ۲۳۴هزار و۷۶۷ نفر افراد تحت پوشش این سازمان را مورد حمایت شغلی قرار دهد که عملکرد خوبی را در این زمینه داشته اشت.

ایراوانی به سایر اتفاقاتی که در این سازمان رخ داده هم اشاره کرد و بیان داشت: اخذ دو مصوبه از شورای عالی اشتغال از دیگر اقدام ها بوده است . یک مصوبه در هشتادو سومین جلسه این شورا تصویب و مقرر شد به افراد موثر خانواده افراد دارای معلولیت تسهیلات خود اشتغالی پرداخت شود که در این راستا به ۲۲ هزار عضو موثر خانوداده در دو سال تهسهیلات پرداخت شد. همچنین در هشتادو پنجمین جلسه این شورا اختصاص ۱۵ درصد از منابع قرض الحسنه در اختیار استانداران مصوب شد که کسری اعتبار سال ۱۴۰۲ را جبران کرد و با ۱۲ هزار میلیاد تومان اعتبار ۸۵ هزار نفر را مورد حمایت قرار گرفتند.

او کسب رتبه برتر در جشنواره شهید رجایی در حوزه اشتغالزایی سازمان بهزیستی را دیگر افتخارات این سازمان عناون کرد. ایراوانی همچنین گفت: در سال ۱۴۰۳ بناست که برای ۶۰ هزار نفر از افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی اشتغالزایی صورت بگیرد و مورد حمایتهای مختلف شغلی قرار بگیرند.

تسهیلگری اشتغال برای ۸۵ هزارو ۶۹۶نفر در سال ۱۴۰۲

معاون کارآفرینی و اشتغال مرکز توسعه کارآفرینی،اشتغال و توانمند سازی سازمان بهزیستی کشور به گزارش عملکرد سازمان در سال ۱۴۰۲ هم اشاره کرد و گفت: سازمان بهزیستی کشور موفق شد برای ۸۵ هزارو ۶۹۶نفر از افراد تحت پوشش خود در زمینه اشتغالزایی انها تسهیلگری کند. این اقدام از طریق الگوهای مختلفی صورت گرفته است که بخشی از این به صورت خوداشتغالی و بخشی از ان هم به صورت کارفرمایی انجام شد.

او افزود: از این تعداد گفته شده ۵ هزارو ۹۴۴نفر افراد فارغ التحصیل دانشگاهی بودند که در مقطع کاردانی ۱۴۰۱ نفر و در لیسانس ۳ هزار و۷۳۸نفر و در مقطع فوق لیسانس ۶۵۸ نفر و دکترا ۱۰۶ نفر و تحصیلات حوزه ۴۱ نفر از افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی موفق شدند که مشغول به کار شوند. به گفته ایروانی، حدود ۸۷۰ نفر از افراد دارای معلولیت سخت اشتغال هم از طریق ۱۸ مرکز پشتیبانی هم در ۱۱ استان برای انها کاریابی صورت گرفت.

معاون کارآفرینی و اشتغال مرکز توسعه کارآفرینی،اشتغال و توانمند سازی سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ برای ۲ هزار و ۳۸۸نفر تعیین سهمیه شد تا از سهمیه ۳ درصد استخدامی در دستگاه های اجرایی بهره مند شوند تا بتوانند در ۲۱ دستگاه اجرایی که مجوزهای استخدامی صادر شده بهره مند شود .

پرداخت ۱۴۵۰ سرمایه بلاعوض به زنان سرپرست خانوار

او افزود: همچنین در این سال به یک هزار و ۴۵۰ زن سرپرست خانوار سرمایه بلاعرض پرداخت شده و به ۴۸۹۲ نفر کمک هزینه مهارت آموزی پرداخت شد.

ایروانی به سایر فعالیتهایی که ارائه شد اشاره کرد و گفت: می توانیم به افراد تحت پوشش که خود قادر به ایجاد اشتغال و یا اشتغال زایی نیستند برای یکی از اعضای موثر خانوداه انها شغل ایجاد کنیم تا از خدمات تسهیلات اشتغال بهره مند شود که در این راستا ۷۴۲۵ نفر از اعضای خانوداه در راستای حمایت از اقتصاد خانواده مورد حمایت قرار گرفتند و از تسهیلات قرض الحسنه اشتغالزایی بهره مند شدند .

معاون کارآفرینی و اشتغال مرکز توسعه کارآفرینی،اشتغال و توانمند سازی سازمان بهزیستی کشور درباره میزان اعتباری که سازمان موفق به جذب آن شده هم گفت: از محل جز۴ بند ب تبصره ۲ قانون بودجه سال جاری، مبلغ ۱۲ هزار میلیارد تومان و از محل جز ۳ بند ب تبصره ۲ این قانون که در اختیار استانداری هاست ۳۵۰۰ میلیارد تومان جذب اعتبار شده است که این عدد می تواند برای پرداخت به حدود ۱۰۳ هزار نفر که در واقع تعهد سازمان ۶۰ هزار است کمک کند.

ایروانی افزود: به این ترتیب به تمام افرادی که متقاضی وام اشتغال هستند وام اشتغال پرداخت می شود البته به شرط اینکه مجوز کسب و کار داشته باشند یا دارای شناسه یکتا باشد (که نشان دهنده پروانه کسب افراد است). داشتن مدرک فنی و حرفه ای و ضامن معتبر از دیگر شرایط است. سپس انها از طریق سازمان بهزیستی به بانکهای عامل معرفی شوند و بانکهای عامل متناسب با شرایط و ضوابط بانک به این افراد وام پرداخت می شود.

به گفته او، اگر افرای موفق به دریافت وام نشوند این به دلیل نقص مدارک از طرف خود افراد است و یا ممکن است. افرادی که دارای مدارک کاملی باشند با توجه به میزان اعتباراتی که برای سازمان بهزیستی در نظر گرفته شده است از وام اشتغالزایی بهره مند شوند

معاون کارآفرینی و اشتغال مرکز توسعه کارآفرینی،اشتغال و توانمند سازی سازمان بهزیستی کشوردر پایان گفت: از ابتدای سال تاکنون از میزان تعهدی که سازمان بهزیستی کشور برای اشتغالزایی متعهد شده حدود ۱۰۰۴۱ نفر در سامانه ملی رصد اشتغال کشور به ثبت رسیده است و جزو گروه هدف سازمان بهزیستی قرار گرفته اند.

کد خبر 114054

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =