banner-behzisti
سه‌شنبه 6 فروردين 1398   11:10:14
  • ارسال به دوستان
نام ارسال کننده :  
Email sender:
نام دریافت کننده :
ایمیل دریافت کننده :  
موضوع ایمیل :
captcha :
 
اخبار استانی
1397/11/30 سه‌شنبه

راه اندازی سامانه مشاوره فضای مجازی و مشاوره تلفنی توسط بخش خصوصی در سال آینده

معاون روان‌شناختی معاونت پیشگیری سازمان بهزیستی کشور از راه‌اندازی سامانه مشاوره در فضای مجازی از سوی بهزیستی در سال 98 خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل از خراسان رضوی؛ "بهزاد وحیدنیا" معاون روان شناختی معاونت پیشگیری سازمان بهزیستی کشور با اعلام این خبر گفت: در حال برنامه‌ریزی و رایزنی با دستگاه‌های مرتبط هستیم تا این طرح را نهایی کنیم و با استفاده از ظرفیت فضای مجازی، خدمات روان‌شناختی را دسترس‌پذیرتر کنیم.

وی در خصوص گسترش پروتکل‌های مشاوره‌ای در سطح جامعه گفت: راه‌اندازی مشاوره‌ تلفنی در مراکز غیر دولتی نیز از برنامه‌های دیگری است که بهزیستی برای سال آینده دنبال می‌کند و اظهار امیدواری کرد که مشاوره‌ تلفنی در بخش خصوصی در سال 98 راه‌اندازی شود.

وی خاطر نشان کرد: مقرر شده که خطوطی از طریق مخابرات به مراکز خصوصی مشاوره داده شود که قابلیت کنترل و نظارت داشته باشد تا بتوانیم به عنوان متولی سلامت اجتماعی، هدایت و نظارت بهتری بر فرایند مشاوره داشته باشیم.

وی در زمینه‌ طرح آموزش زوجین در هنگام ازدواج گفت: به نظر ما کل زندگی خانواده باید به شکل یک فرایند پیوسته در نظر گرفته شود و برای هر مقطع از زندگی خانواده، مشاوره‌ها و آموز‌ش‌های مناسب در نظر گرفته شود.

معاون مشاوره و خدمات روان‌شناختی معاونت پیشگیری سازمان بهزیستی یادآور شد: نهاد متولی امور خانواده در سطح کشور، ستاد ملی زن و خانواده است که حسب مأموریت‌ها و وظایف خود پیشنهاداتی به هیأت دولت برده و مصوباتی را گذرانده است که ما هم در این مصوبه به عنوان زیر مجموعه‌ وزارت رفاه، همکار دیده شده و در حدود تکالیف تعیین شده، مجری این مصوبات هستیم.

وی با تأکید بر اینکه بهزیستی به عنوان متولی سلامت اجتماعی، قطعا نظرات کارشناسی در این زمینه دارد ادامه داد: به نظر می‌رسد که این طرح باید مورد تجدید نظر قرار گیرد.

وحید‌نیا با تأکید بر بومی‌سازی تجربیات روان‌شناسی اجتماعی در استان‌ها گفت: اقدامات و طرح‌هایی که به صورت ابتکاری و داوطلبانه در استان‌ها اجرایی شده است، باید بیش از گذشته مورد توجه دستگاه‌های برنامه‌ریز کشور قرا گیرد زیرا کارشناسان و دستگاه‌های متولی یا مرتبط در این حوزه در استان‌ها، نگاه واقعی‌تر و مؤثرتری نسبت به مسائل مطرح در آن استان دارند.

مدیریت بهزیستی خراسان رضوی بر "مشاوره تلفنی 1480" خوب و پویاست

وحیدنیا  در حاشیه‌ بازدید از سایت اجرایی تشکیلات مشاوره تلفنی 1480 خراسان رضوی در مشهد  در خصوص کیفیت سطح خدمات این مرکز گفت: بهزیستی خراسان رضوی مدیریت مناسبی در این قسمت داشته و قسمت اعظم تقاضاها را به موقع پاسخ داده است.

وی ادامه داد: حداکثر رقم تماس‌های ناموفق یا بی‌پاسخ 10 درصد است که این میزان هم با بهینه‌سازی سیستم، استاندارد کردن کابین‌ها و بهره‌برداری مناسب‌تر از نیروهای موجود قابل رفع است.

وی از انگیزه‌ بسیار بالای کارشناسان مشاوره‌ این بخشقدردانی کرد و گفت: جلسات تحلیل و بررسی موارد مطرح شده و پاسخ‌ها، بررسی موردی تماس‌های شهروندان و تحلیل نتایج و این گونه برنامه‌ها، نشانه‌ این است که مشاوران و مدیران این بخش، فراتر از وظایف سازمانی و شرایط کاری، به این بحث وارد شده‌اند که این امر نشان‌دهنده‌ی انگیزه‌ بالا، مدیریت خوب و پویایی سیستم دارد.

وحیدنیا از وضعیت فیزیکی بخش "مشاوره حضوری" دولتی در مشهد انتقاد کرد و گفت: البته امکانات این بخش بسیار محدود است و مقرر شد که ظرفیت مشابهی در سایر نقاط شهرستان مشهد یا استان ایجاد شود و با کمک اعتبارات سازمان بهزیستی، تقاضاهای رو به افزایش این بخش به درستی و در حد انتظار مردم، پاسخگویی شود.

وی در خصوص نظارت بر فرآیند مشاوره در بخش دولتی و غیر دولتی گفت: نظارت سوپروایزری، نظارت آنلاین، رصد فنی و بازخوانی نتایج و آثار مشاوره‌ها از طرق مختلف، از شیوه‌های نظارتی سازمان بر فرآیندمشاوره‌های تلفنی است و علاوه‌ بر این شهروندان می‌توانند میزان رضایت یا عدم رضایت خود از مشاوره‌ها را به صورت حضوری یا تلفنی به کارشناس مربوطه در بهزیستی شهرستان مشهد یا ستاد استان در میان بگذارند.

وی روند پاسخگویی و اثربخشی مشاوره تلفنی 1480 را مثبت توصیف کرد و گفت: این نحوه‌ی مشاوره بر اساس تقاضای جامعه، شرایط فرهنگی خاص کشور و دسترسی آسان به خدمات مشاوره برنامه‌ریزی شده و افزایش تقاضاها نشان‌دهنده‌ی اعتماد مردم به این برنامه است که در نظر داریم این خدمات را در سطح استان‌ها توسعه دهیم.

مشاوره‌ طلاق، دیرهنگام اما لازم و مهم است

وحیدنیا با اشاره به گسترش فرهنگ مشاوره در بین مردم گفت: معتقدم باید با حساس‌سازی بیشتر در زمینه‌ لزوم نگاه تخصصی به مشاوره و نیز استمرار این امر در طول دوران‌ها و مقاطع مختلف دوران زندگی خانوادگی از تصمیم انتخاب و معیارهای انتخاب زوجین گرفته تا سرپرستی فرزندهای تک‌والد طلاق یا کمک به پایداری سازش زوجین در سال‌های بعد داشته باشیم تا بتوانیم اعتبارات نهادهای بالادستی را هدایت و به سیاست‌گذاری‌ها کمک کنیم.

وی در زمینه  مشاوره‌ی طلاق که در سامانه تصمیم بهزیستی در حال اجراست گفت: اگر چه اعتقاد داریم که مشاوره‌ طلاق، یک مشاوره‌ دیرهنگام محسوب می‌شود ولی در عین حال، وقتی که رغبتی در افراد برای استفاده از ظرفیت مشاوره در دوره‌های پیش از اقدام به طلاق وجود ندارد به نظر می‌رسد این نوع مشاوره هم لازم و هم مهم است.

وی افزود: به جهت اهمیتی که برای خانواده قائل هستیم، معتقدیم هر سرمایه‌گذاری و هزینه‌ای که در این مورد انجام دهیم، ارزش دارد و حتی اگر به پایداری یک یا چند خانواده بینجامد، باز هم ارزش سرمایه‌گذاری دارد.

وی تأکید کرد: در عین حال بر این نکته تأکید داریم که مشاوره بیشتر باید به سمت نگاه پیشگیرانه  حرکت کند نه اینکه در مقطع حاد و بحرانی به صورت بالینی مورد استفاده قرار گیرد در حالی که در کشور ما آنچه که عملا روی می‌دهد نگاه بالینی به مشاوره است که در شرایط حاد انجام می‌شود و نتایج هم چندان مفید نیست.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد: با نتایج تحلیل اطلاعاتی که از سامانه‌ تصمیم استخراج می‌شود می‌توانیم نگاه بهتری به بحث مشاوره و مقاطع زمانی ارائه خدمات این بخش داشته باشیم.

منبع خبر: روابط عمومی و امور بین الملل
.
نسخه قابل چاپ
آخرین اخبار
بازديدها
تعداد بازديد اين صفحه: 4358413
تعداد بازديد کنندگان سايت: 18167299 تعداد بازديد زيرپورتال: 5003245 اين زيرپورتال امروز: 3235 سایت در امروز: 10779 اين صفحه امروز: 2783