آئین رونمایی از الگوی چند جانبه تامین و توزیع وسایل کمک توانبخشی اولین بار در خراسان جنوبی

الگوی چند جانبه تامین و توزیع وسایل کمک توانبخشی اولین بار در خراسان جنوبی همزمان با هفته افراد دارای معلولیت و با حضور طالبی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی، نسائی دادستان مرکز استان و با ارتباط تصویری دکتر نوع پرست مدیرکل دفتر توانبخشی آموزشی، حرفه‌ای و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی خراسان جنوبی، آیین رونمایی از الگوی چند جانبه تامین و توزیع وسایل کمک توانبخشی روز دوشنبه به مناسبت ۱۲ آذر (روز جهانی افراد دارای معلولیت) با حضور طالبی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی، نسائی دادستان مرکز استان و ارتباط تصویری دکتر نوع پرست مدیرکل دفتر توانبخشی آموزشی، حرفه‌ای و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور و جمعی از مسئولان در اداره کل بهزیستی استان برگزار شد.

زهرا نوع پرست مدیرکل دفتر توانبخشی آموزشی، حرفه‌ای و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور در ارتباط تصویری با این آیین گفت: الگوی چند جانبه تامین اقلام کمک توانبخشی که برای اولین بار در خراسان جنوبی پیاده سازی شده، نهضت خوبی است که امیدواریم با نام این استان در کشور الگوسازی شود. زهرا نوع پرست افزود: همکاری‌های فرابخشی در صدور احکام قضایی و جایگزین حبس نیز تاکنون ثمرات خوبی داشته است. وی گفت: امسال بودجه بهزیستی کشور در حوزه کمک توانبخشی ۲ برابر و بودجه استان خراسان جنوبی با پیگیری‌های انجام شده سه برابر شده، همچنین خراسان جنوبی در حوزه آموزش و توانپزشکی امسال جزء سه استان برتر کشور بوده است. مدیرکل دفتر توانبخشی آموزشی، حرفه‌ای و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: سالانه از هر ۲۰۰ تولد یک کودک مبتلا به اوتیسم است که به آمار جامعه هدف بهزیستی اضافه می‌شود. وی گفت: همچنین بیماری‌های غیر واگیر، تصادفات و رشد سالمندی نرخ شیوع معلولیت را در کشور افزایش داده است. نوع پرست با بیان اینکه ۲۵ درصد جمعیت حداقل در یک مرحله از زندگی به خدمات یا وسایل توانبخشی نیاز پیدا می‌کنند گفت: دسترسی معلولان به این خدمات در سطوح فردی و اجتماعی حائز اهمیت است که باید به آن توجه شود.

سیدمحمد رضا طالبی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی در آئین رونمایی از الگوی چند جانبه تأمین و توزیع وسایل کمک توانبخشی خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلات معیشتی، سرپرستی معلولان در خانه، کار دشواری است و هر چند خانواده فرزندان معلول شرایط سختی را دارند، اما معلولان برکت خانواده ها هستند. به گفته وی؛ کسب رتبه های برتر کشوری توسط بهزیستی استان، نشانگر آن است که تلاش های بسیاری برای خدمت رسانی به معلولان انجام شده که در مرکز و استان این تلاش ها دیده می شود. وی تصریح کرد: با توجه به محدودیت ها و مشکلات اقتصادی موجود خواستار آن هستیم که بیش از گذشته در این خصوص به خراسان جنوبی کمک شود. معاون استاندار با اشاره به اینکه کار گروه های مربوط به طور مرتب در استان تشکیل می شود، اظهار داشت: سال گذشته و امسال هر یک از مواد قانون حمایت از معلولان را بررسی و آن ها را منطبق بر شرایط خراسان جنوبی کرده ایم و توانسته ایم این قانون را برای حمایت از سالمندان معلول و دیگر معلولان اجرایی کنیم. طالبی تصریح کرد: دستگاه های متولی حمایت از معلولان هم موظف هستند تا مواد این قانون را به طور کامل اجرا کنند. به گفته وی؛ شاید آمار معلولان استان در روستاها نسبت به جمعیت خراسان جنوبی به دلایلی از آمار کشوری بیشتر باشد، اما باید برای توانمند سازی این معلولان اقدامات لازم را انجام دهیم. معاون استاندار گفت: در مصوبات سفر رئیس جمهور به استان ۳۰ میلیارد تومان برای بهزیستی پیش بینی شده که از این میزان، ۲۰ میلیارد تومان آن برای خرید تجهیزات توانبخشی و تهیه جهیزیه است. طالبی افزود: در مرکز استان اتوبوس های ویژه معلولان مناسب سازی شده و تفاهم نامه ای هم بین بهزیستی و ورزش و جوانان برای استفاده معلولان از فضاهای ورزشی منعقد شده است. وی خاطرنشان کرد: اشتغال سه درصد معلولان در دستگاه های اجرایی را مرتب پیگیری می کنیم.

حسن شرفی مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی هم گفت: الگوی چند جانبه تامین اقلام کمک توانبخشی برای اولین بار در خراسان جنوبی پیاده سازی شده که از این طریق با کمک اعتبارات سازمان بهزیستی، احکام جایگزین حبس، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و خیران توانستیم بخشی از نیازهای جامعه هدف را پوشش دهیم. حسن شرفی اضافه کرد: این الگو قابلیت تعمیم در دیگر استان‌ ها را دارد از همین رو پیشنهاد انعقاد تفاهم نامه در سطح ملی برای تقویت ظرفیت سازی بین سازمان بهزیستی و قوه قضائیه ارائه شده است. وی گفت: از سال گذشته تاکنون با اجرای این طرح ۲ هزار قلم وسایل کمک توانبخشی تحویل جامعه هدف شده است. مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی افزود: اعتباراتی که سازمان بهزیستی در سال‌های قبل به استان‌ها برای تامین اقلام کمک توانبخشی تخصیص می‌داد یک سوم نیاز را تامین می‌کرد اما امسال این اعتبارات با افزایش سه برابری به ۸۰ میلیارد ریال رسید. وی عنوان کرد: با استفاده از ظرفیت دستگاه قضایی و احکام جایگزین حبس نیز حدود ۱۰ میلیارد ریال برای تهیه اقلام کمک توانبخشی اختصاص یافت. شرفی گفت: ویلچر، تشک مواج و سمعک جزو اقلام پر مصرف جامعه هدف است که تلاش شده کمک‌ها به این سمت معطوف شود. وی با اشاره به وجود ۲۰ هزار و ۲۹۶ معلول در خراسان جنوبی گفت: ۸۰ درصد این افراد مستمری بگیر هستند و در حال حاضر پشت نوبتی صفر است. مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی شاخص تعداد معلولان به نسبت جمعیت را در کشور ۲.۱۷ و در خراسان جنوبی ۲.۶۳ اعلام کرد و افزود: بیشترین نوع معلولیت در استان جسمی، حرکتی و ذهنی است. وی گفت: ۶۷ درصد معلولیت‌ها در استان خراسان جنوبی از نوع شدید و متوسط بوده و بیشترین علت معلولیت نیز مربوط به بیماری‌ها، سوانح رانندگی، سوختگی و ژنتیک است. شرفی افزود: ۸۳۷ نفر از معلولان استان در ۲۴ مرکز شبانه روزی خدمات توانبخشی دریافت می‌کنند، ۱۵ هزار و ۳۹۸ نفر نیز در خانواده‌ ها نیازمند دریافت این نوع خدمات هستند.

کد خبر 96128

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد