فعالیت ۸ پایگاه خدمات اجتماعی بهزیستی در مناطق آسیب و کم برخوردار استان

فعال سازی گروه های اشتغالزایی همیار زنان سرپرست خانوار و افتتاح کارگاههای اشتغالزایی و مهارت آموزی اعم از پرورش قارچ، خیاطی، صنایع دستی و ... همچنین اعطای وام مشاغل خانگی در محلات کم برخوردار از دیگر دستاوردهای  مهم پایگاههای خدمات اجتماعی است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی مازندران، دکتر فریبا بریمانی مدیرکل بهزیستی استان مازندران با اشاره به فعالیت ۸ پایگاه خدمات اجتماعی در مناطق آسیب و کم برخوردار استان مازندران، گفت: این پایگاه ها بر اساس فعالیت برنامه اورژانس اجتماعی با رویکرد شناسایی مسایل و مشکلات ساکنین سکونتگاه‌های غیر رسمی، آگاهسازی گروه‌های هدف در جهت شناخت نیازها، مشکلات و همچنین برنامه ریزی و اقدام بهنگام و تخصصی جهت رفع مشکلات؛ در شهرستان های ساری، نکا، آمل، نور و فریدونکنار استان فعالیت دارند که ۵ پایگاه در قالب خانه های بهزیست تعریف شده و در طرح توانمندسازی و تحول اجتماع محور ۲۰۲۰ به ارائه خدمات به ساکنین این محلات می پردازند.

مدیرکل بهزیستی استان مازندران با بیان اینکه توانمندسازی ساکنین سکونتگاه‌های غیر رسمی هدف اصلی و مهم پایگاه‌های خدمات اجتماعی است، افزود: به موجب لایحه قانونی سال ۱۳۵۹ در جهت تحقق مفاد اصول ۳، ٢١ و ٢۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در زمینه تحقق عدالت اجتماعی، سازمان بهزیستی تشکیل شد که در این راستا توجه ویژه به اقشار محروم و ضعیف جامعه در مناطق دوردست، حاشیه و آسیب خیز؛ رسالت مهمی است که سازمان بهزیستی با راه اندازی پایگاهای خدمات اجتماعی در این محلات، همواره در صدد رسیدن به این مقصود است.

وی اجراسازی طرح توانمندسازی و تحول اجتماع محور ۲۰۲۰ در محلات کم برخوردار را با توجه به حساس سازی کلیه نهادها در خصوص توانمندسازی این محلات مثبت ارزیابی کرد و گفت: تجربه سالها فعالیت اورژانس اجتماعی در پایگاههای خدمات اجتماعی مبتنی بر مددکاری جامعه ای و فعالیت های اجتماع محور توانمندسازانه، اینک در طرح تحول ۲۰۲۰ به کمک متولیان و مجریان طرح آمده و با بهره گیری از آن تجارب تخصصی، اقدامات مساعدی صورت یافته است.

دکتر بریمانی با تاکید بر نقش مهم مهارت آموزی و حرفه آموزی در فرآیند توانمندسازی ساکنین محلات کم برخوردار، تصریح کرد: اشتغال به عنوان مولفه­ مهم در توانمندسازی اقتصادی ساکنین این محلات، بدون حمایت دستگاههای دارای وظیفه محقق نخواهد گردید که در این جهت بهزیستی استان با اختصاص ۱۰ میلیارد ریال به این محلات از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری و تامین ۷۲ دستگاه اشتغالزایی در قالب دستگاههای جوجه کشی، میوه خشک کنی، تنور نانوایی، فر شیرینی پزی، سبزی خرد کنی و .. و اجرای برنامه های آموزشی تخصصی و مهارتی در راستای مشاغل احصا شده با همکاری جهاد دانشگاهی مازندران گامی مهم در این راستا برداشته است.

وی ادامه داد: فعال سازی گروه های اشتغالزایی همیار زنان سرپرست خانوار و افتتاح کارگاههای اشتغالزایی و مهارت آموزی اعم از پرورش قارچ، خیاطی، صنایع دستی و ... همچنین اعطای وام مشاغل خانگی در این محلات از دیگر دستاوردهای  مهم پایگاههای خدمات اجتماعی است.

بریمانی رشد ۸۴ درصدی مستمری بگیران در محلات آسیب و کم برخوردار طی دو سال اخیر را نشان دهنده تلاش مثبت و شناسایی دقیق جامعه هدف توسط کارشناسان پایگاههای خدمات اجتماعی دانست و افزود: شناسایی افراد جویای کار، بیماران صعب العلاج، ثبت نام حداکثری در بیمه سلامت، شناسایی مستعدین و نخبگان در طرح شریف استار و مدرسه البرز و ... همگی برآمده از اقدامات تخصصی و اجتماع محور در این محلات است.

مدیرکل بهزیستی استان مازندران با اشاره به برگزاری میز خدمت گروه جهادی شهدای بهزیستی مازندران در این محلات، اظهار داشت: با برگزاری این اردو در این محلات علاوه بر شناسایی جامعه هدف حوزه اجتماعی، بسیاری در حوزه های توانبخشی، پیشگیری، اشتغال و مسکن، همچنین برنامه های اجتماع محور همچون مناسب سازی و cbr توانبخشی مبتنی برجامعه نیز روند ارائه خدمات تسریع و تسهیل گردید.

این مسوول اجرای میز خدمت در سه محله کم برخوردار استان همزمان با ۱۰۰ محله کم برخوردار کشور با حضور مقامات کشوری و استانی را اقدامی مهم برشمرد و افزود: در مهر ماه سال جاری در سه محله کم برخوردار استان در شهرستان های نکا، ساری و بهشهر میز خدمت با حضور مهمانان کشوری، معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استانداری  مدیران کل دستگاههای اجرایی و فرمانداران با حضور بیش از ۵۰۰ مراجع کننده برگزار گردید که منجر به تسهیلگری در امر رسیدگی به مشکلات فردی، خانوادگی و اجتماعی محور محلات شده است.

مدیرکل بهزیستی مازندران با تاکید بر نقوش تعیین شده­ ی دستگاهای اجرایی در محلات کم برخوردار و آسیب، اظهار داشت: برای رفع مشکل حاشیه نشینی، صرفا بهزیستی به تنهایی نمی تواند در  همه ابعاد نقش آفرینی کند و هم افزایی بین دستگاهی با رویکرد انجام حداکثری وظایف محول شده به دستگاهها بیش از هر اقدام دیگری مورد نیاز است تا مدیریت اجتماعی در این مناطق با محوریت مشارکت مردم و تسهیلگری از سوی نهادهای دارای تکلیف به نحو مطلوب انجام شود.

کد خبر 95758

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد