نشست ارائه گزارش طرح آزمایشی بهزیستی روان شناختی ویژه دوران پیش سالمندی و سالمندی برگزار شد

با توجه به رشد جهانی جمعیت سالمندان و همچنین رشد جمعیت سالمندی در ایران، پرداختن سیاستگذاران و برنامه ریزان به حوزه سلامت سالمندان ضرورتی انکار ناپذیر می نماید. معاونت مشاوره و امور روان شناختی سازمان بهزیستی کشور با توجه به نقش و رسالت سازمانی و در راستای تحقق اهداف پیش بینی شده در نقشه راه خود، در زمینه تأمین بهزیستی روانشناختی سالمندان، اقداماتی پیشگیرانه، ارتقا محور و متصل به خدمات سایر مجموعه های درون سازمانی و برون سازمانی را در قالب طرح بهزیستی روان شناختی ویژه دوران پیش سالمندی و سالمندی در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل؛معصومه توکلی معاون مشاوره و امور روانشناختی مرکز توسعه پیشگیری  سازمان بهزیستی کشور با اعلام این خبر گفت: این طرح مذکور، در سه فاز ( یک فاز مطالعاتی و ۲ فاز اجرایی) برنامه ریزی شده که فاز مطالعاتی آن حاصل مطالعه ی جامع و عمیق ادبیات علمی، اسناد، استانداردها و اقدامات موفق داخلی و بین المللی، برگزاری جلسات متعدد حضوری و غیرحضوری با صاحبنظران و متخصصان حوزه های روانشناسی، بهداشتی و مراقبتی سالمندان و همچنین تعامل با نهادهای درون سازمانی و برون سازمانی فعال در این زمینه (دفتر پیشگیری از معلولیت ها، معاونت توانبخشی و مراکز مراقبتی ، انجمن های تخصصی و مردم نهاد و ...) طی مدت زمان حدود دو سال بوده است.

وی افزود:برنامه ریزی به منظور ارائه خدمات مبتنی بر سطوح مختلف، از مهم ترین مشخصه های نظام پیشگیرانه خدمات است که در تدوین و اجرای طرح مذکور، انواع خدمات آموزشی، ارجاع، مداخله و پشتیبانی در سطوح مختلف طراحی و پیش بینی شده است. در بخش اجرایی، طرح در دو مرحله برنامه ریزی شده که فاز اول آن شامل اقداماتی ازجمله: آگاهسازی، آموزش، غربالگری و ظرفیت سازی و فاز دوم آن با رویکرد مداخله بهنگام و پیشگیرانه (در سه سطح) ارائه خواهد شد.

توکلی به سه گروه از افراد مشمول خدمات این طرح اشاره کرد و افزود:عموم افراد بیش تر از ۵۵ سال ،افراد در معرض خطر و افراد دچار مشکلات و بحران های روان شناختی مشمول این طرح هستند که مداخلات روانشناختی مرتبط با طرح، عمدتا موجب کاهش احتمال وقوع و شدت یابی مشکلات بهداشت روانی در دوره ی سالمندی می شود و نیاز به خدمات نگهداری و توانبخشی را نیز کاهش داده و در نهایت صرفه جویی در منابع جامعه را به دنبال خواهد داشت.
معاون مشاوره و امور روان شناختی  مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور گفت:این معاونت  با توجه به شاخص های جمعیتی و ظرفیت های موجود در دو استان خراسان رضوی و فارس، در سال ۱۴۰۱ نسبت به اجرای فاز اول آزمایشی " طرح بهزیستی روان شناختی ویژه دوران پیش سالمندی و سالمندی " در این دو استان نموده است.

وی افزود:نتایج حاصل از اجرای آزمایشی فاز اول طرح، در نشستی با حضور صاحبنظران، مجریان و کارشناسان مرتبط  ارائه شد که  در این نشست دو استان فارس و خراسان رضوی به ارائه گزارش در خصوص نحوه اجرای طرح، نتایج حاصل از آن، تحلیل وضعیت، نقاط قوت و ضعف طرح و نظرات و پیشنهادها جهت سیاست گذاری و برنامه ریزی های آتی در این حوزه پرداختند.

همچنین در طرح آزمایشی فوق ۶ بسته آموزشی برای گروه های مختلف اعم از متخصصین و مخاطبین تهیه و تدوین شد و در دو استان فارس و خراسان رضوی جمعا ۲۳۶ نفر از متخصصین و ۶۰۰ نفر از مخاطبین، مراقبین، همتایان و خانواده ها آموزش دیدند.

گفتنی است در این طرح در مجموع ۱۷۴،۲۷۲ نفر/ساعت آموزش برگزار شد و ۶ هزار نفر از سالمندان از نظر وضعیت سلامت روان و رضایت زندگی غربالگری شدند.

کد خبر 87010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =