۲ تا ۵ سالگی؛ بهترین زمان مراجعه به مراکز آموزشی توانبخشی اختلالات طیف اتیسم

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به سیزدهم فروردین روز جهانی آگاهی از اتیسم، گفت: استرس‌زاترین عاملی که والدین کودکان اتیستیک آن را تجربه می‌کنند، پذیرش کم جامعه نسبت به رفتارهای اتیستیک و شکست در گرفتن حمایت‌های اجتماعی است.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به سیزدهم فروردین روز جهانی آگاهی از اتیسم، گفت: استرس‌زاترین عاملی که والدین کودکان اتیستیک آن را تجربه می‌کنند، پذیرش کم جامعه نسبت به رفتارهای اتیستیک و شکست در گرفتن حمایت‌های اجتماعی است.

دکتر مسعود فیروزی افزود: بسیاری از رفتارهای ظاهراً ناسازگارانه کودکان دارای اتیسم به دلیل تجربه‌های حسی متفاوت می‌باشد. اغلب این کودکان در پردازش و یکپارچگی حسی دچار اختلال هستند، ممکن است دارای بیش حسی، کم حسی یا حواس ناموزون باشند که همین باعث می‌شود واکنش‌های متفاوتی نسبت به محرک‌های محیطی بروز دهند.

وی با بیان اینکه بهترین زمان مراجعه به مراکز آموزشی توانبخشی اختلالات طیف اتیسم سازمان بهزیستی ۲تا ۵ سالگی است، گفت: استان خراسان رضوی دارای ۸ مرکز تخصصی می‌باشد که به کودکان دارای اتیسم و خانواده‌های آنها خدمات ارائه می‌دهد. ۵ مرکز در مشهد و ۳ مرکز نیز در شهرستان‌های سبزوار، نیشابور و کاشمر قرار دارد. در شهرستان‌های دیگر نظیر مه ولات، جوین، فریمان، جغتای، بجستان، زبرخان و... نیز مراکز چند معلولیتی وجود دارد که طیف اتیسم در این مراکز پذیرش و آموزش داده می‌شوند. درحال‌حاضر بیش از ۴۰۰ خدمت گیرنده به‌صورت مستقیم درمراکز اتیسم استان خراسان رضوی از خدمات بهزیستی بهره‌مند می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه مهم‌ترین هدف سازمان بهزیستی ارائه خدمات توان‌بخشی و آموزشی در راستای بهبودی سطح کیفیت‌های زندگی افراد دارای معلولیت از جمله افراد دارای اختلال طیف اتیسم است، گفت: راه اندازی مراکز روزانه آموزشی و توانبخشی اختلال طیف اتیسم و مراکز چند معلولیتی با کاربری اتیسم در مناطق کم برخوردار یکی از خدمات بهزیستی به خانواده‌های دارای فرزند اتیسم است. تیم توانبخشــی این مراکز شامـل روان‌شـناس بالینی، کاردرمانگر، گفتاردرمانگر و مربی آموزشی است. کودکانی که در مراکز مذکور تحت برنامه های آموزشی و توانبخشی قرار می‌گیرند بعد از ترخیص، متناسب با شـرایط به مهد و مدارس عادی، اسـتثنایی، مراکز توانبخشی حرفه‌ای، کارگاه تولیدی حمایتی یا مراکز حمایت شده شغلی ارجاع می‌گردند. افراد با اختلال طیف اُتیسم بعد از دریافت خدمات آموزشی و توانبخشی از مراکز روزانه آموزشی و توانبخشی اختلال طیف اُتیسم، می توانند از خدمات حرفه‌ای این مراکز بهره‌مند گردند.

وی با بیان اینکه والدین دارای کودک اتیسم نیازهای ویژه‌ای دارند، گفت: خانواده‌های دارای فرزند اتیسم فشار و خستگی روانی، آشفتگی‌های روانی، استرس و افسردگی و اضطراب بالایی را تجربه می‌کنند و البته قابل ذکر است که مادران در مقایسه با پدران بهزیستی و سلامت روانی پایین‌تر و اضطراب و استرس بیشتری را تجربه می‌کنند و خطر بالایی برای گرفتاری به مشکلات بهداشت روانی در این خانواده‌ها وجود دارد

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی افزود: نکته حائز اهمیت این است که آیا کودکان اتیسم در کشور ما پذیرفته شده هستند؟ زمانی می‌توان به این سوال جواب مثبت داد که هنگام مواجهه با یک کودک اتیسم با نگاه ترحم آمیز به او نگاه نکنیم یا رفتارهای غیرطبیعی یک کودک را حمل بر نداشتن ادب و تربیت این کودکان ندانیم. در حال حاضر کودکان اتیسم به دلیل همین نگاه‌ها و عدم شناخت جامعه نسبت به آنها است که به نوعی از جامعه طرد می‌شوند!  ممکن است یک کودک مبتلا به اتیسم در مغازه یا سایر اماکن عمومی سرش را به جایی بکشد، گوشه لباسش را با دهانش بگیرد یا دور خودش بچرخد و... جامعه باید آگاه باشد که این کودک زمانی که این کارها را انجام می‌دهد، مضطرب است، در آن لحظه نمی‌تواند بدنش را کنترل کند و دارد تلاش می‌کند تا بر آنچه از محیط دریافت کرده غلبه کند.

وی خاطرنشان کرد: خانواده‌های دارای فرزند اتیسم به دنبال اندکی همدلی هستند. باید درک کنیم که محیط اطراف بر این کودکان تاثیر زیادی می‌گذارد. درک، همراهی و پذیرش کودکان مبتلا به اتیسم دقیقا همه آن چیزی است که هر کدام از ما به‌عنوان عضوی از یک جامعه در شیوه رفتار با این کودکان باید بدانیم. ممکن است این کودکان بی‌قرار باشند، رفتارهای تکراری انجام دهند یا با فریاد زدن ناآرامی خود را نشان دهند که در هر حال باید آنها را درک کنیم. در گام بعدی باید آنها را همراهی کنیم؛ به این صورت که بدانیم افراد دارای اتیسم با سرعت کمتری کلمات و جملات را پردازش می‌کنند و باید در تعامل با آنها صبور باشیم، جملات و سوالات پشت سر هم نپرسیم زیرا آنها جملات پیچیده و غیر مستقیم را متوجه نمی‌شوند و تا حدالامکان از کلمات ساده استفاده کنیم.

فیروزی با بیان اینکه اتیسم طیف بسیار گسترده‌ای از خفیف تا شدید را در برمی‌گیرد و تجربه هر کودک اتیسمی، با دیگری فرق دارد، گفت: کودکان اتیستیک دارای دفاع لمسی یا بیش حسی هستند. اکثر مواقع از تجربیات لمسی که به طور معمول موجب مشکل و یا هشدار در افراد دیگر نمی‌شوند، اجتناب می‌کنند، می‌ترسند و آزار می‌بینند. آنها از تجربیات لمسی اجتناب می‌کنند و فعالیت‌های لمسی خود را در بازی محدود می‌کنند و این موارد در نهایت موجب محدود شدن تجربیات، رشد مهارت‌های حرکتی ظریف و درشت در آنها می‌شود.

وی افزود: در کودکان مبتلا به  اتیسم به علت اینکه سیستم عصبی قادر نیست احساسات لمسی و محرکات را به درستی تفسیر کند، حالت دفاع لمسی و بیش حسی رخ می دهد، در نتیجه یک کودک با ترس، اجتناب، پس کشیدن یا نشان دادن پاسخ جنگ و گریز واکنش نشان می‌دهد. کودک این کارها را عمداً انجام نمی‌دهد، پس اورا سرزنش، ناراحت و تنبیه نکنید. او در مقابل مشکلات خود به دفاع خانواده و اطرافیان نیاز دارد. به او برای درمان کمک کنید و او را در سازگاری با نیازهایش همراهی نمایید.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با تاکید براینکه باید حضور این افراد را در جامعه بپذیریم، گفت: حضور در جامعه یکی از روش‌های موثر در بهبود شرایط افراد دارای اتیسم است؛ بنابراین در هر نقشی اعم از پدر، مادر، همسایه یا شهروند باید با صبوری بیشتر و مهربانی عمیق‌تر کمک کنیم تا این افراد نیز در جامعه حضور داشته باشند.

کد خبر 76567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد