معاون امور اجتماعی بهزیستی استان زنجان با اشاره به حضور 95درصد کودکان کار در خانواده گفت : 188 کودک کار تحت حمایت خدمات مددکاری و روانشناختی ، آموزشی و تحصیلی ، فرهنگی و هنری ، تفریحی و زیارتی ، آموزشی و آگاه سازی ، بهداشتی و درمانی و حمایت های مالی برای ایجاد زمینه های شغلی مورد علاقه ، کمک های معیشتی در قالب بسته های غذایی، بیمه تکمیلی برکت و ... بهزیستی هستند.

ه گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان، سلمان حسینی در اولین جلسه متناظر با کمیته کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی کشور با موضوع هماهنگی و تشریح شرح وظایف دستگاه های همکار با بهزیستی بر اساس مفاد آیین نامه ساماندهی کودکان خیابانی افزود : آیین نامه ساماندهی کودکان خیابانی مصوب جلسه 1384 هیات وزیران به جز بهزیستی 10 ارگان دیگر از جمله نیروی انتظامی، دادگستری، آموزش و پرورش، کمیته امداد، شهرداری، تامین اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی ، اداره کار و جمعیت هلال احمر  و بیمه خدمات درمانی را برای شناسایی و ساماندهی کودکان کار موظف نموده و حدود وظایف هریک از این دستگاه ها را درباره جذب و شناسایی و ساماندهی این کودکان به تفکیک مشخص کرده است.

وی با اشاره به اینکه  با بررسی‌های انجام شده بیش از 95 درصد کودکان کار دارای خانوادههستند  بیان نمود:کودکان کار معلول آسیب های دیگری چون اعتیاد، فقر و بیکاری سرپرست خانواده بوده و برای حل کامل آن باید بسیاری از مسایل و معضل های دیگر نیز حل شوند تا این کودکان پس از قطع حمایت های بهزیستی دیگر به چرخه کار بازنگردند.

وی افزود: بی اعتنایی و نادیده گرفتن کودکان کار روش صحیحی نبوده و ممکن است گاهی با دلسرد کردن و ناامید کردن آنها موجب روی آوردن کودک به بزه شویم  بنابراین بهترین شیوه برخورد با کودکان کار در اجتماع تعامل و گفت و گو و معرفی آنها به مراکز حمایتی است.

حسینی خاطرنشان کرد : این کودکان به روش های مختلف خودمعرف ، تیم های سیار از طریق اورژانس اجتماعی، مراجع قضایی و انتظامی و یا مردم در مراکز حمایتی بهزیستی پذیرش می شوند و به آنان خدمات مختلف روان شناسی و روانپزشکی، مددکاری، بهداشتی و درمانی و آموزشی ارایه
می شود.

وی سلامت جسمی و آموزشی این کودکان را ۲ موضوع بسیار مهم در حمایت از آنها عنوان نمود و گفت: سلامتی این کودکان در مراکز حمایتی  بسیار مورد تاکید و توجه قرار دارد و به همین منظور از آزمایشات تشخیصی چون ایدز و هپاتیت برای ارزیابی وضعیت سلامت این کودکان استفاده می شود.

وی با اشاره به تاسیس مرکز کودک و خانواده تحت نظارت بهزیستی جهت ساماندهی و یاری رسانی به کودکان کار گفت :در این مرکز علاوه بر شناسایی کودکان نسبت به ارائه خدمات ویژه ای چون حمایت های مالی، بازگرداندن کودکان بازمانده از تحصیل به مدارس، حمایت های آموزشی ،حمایت تغذیه ای و پزشکی به 188 کودک کار ارائه می گردد.

وی عنوان نمود : بهزیستی در مدت اخیر تلاش کرده حتی والدین کودکان کار و خیابانی آسیب‌دیده را مورد آموزش و حمایت های روان شناختی و مددکاری قرار دهد تا با بهبود وضعیت معیشتی و از اشتغال کودکان برای تأمین نیازهای خانواده استفاده نکنند.

کد خبر 461

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد