برنامه های سازمان بهزیستی در حمایت از کودکان کار و خیابان در برخی استان های کشور

حمایت های سازمان بهزیستی از کودکان کار و خیابان می تواند در افزایش عزت نفس و سلامت روان این کودکان نقش اساسی و قابل توجهی بازی کند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، نقش اساسی  برنامه های حمایتی و توانمند سازی بهزیستی در خصوص کودکان کار و خیابان، در افزایش بهداشت و سلامت روان این کودکان قابل توجه است و این امر می تواند در آینده این کودکان موثر باشد. برنامه های حمایتی ادارات بهزیستی چند استان دیگر به این شرح است:

استان خراسان جنوبی

ارائه خدمات مددکاری اجتماعی، خدمات مشاوره و روانشناسی، برگزاری کارگاههای آموزشی مهارتهای زندگی، پیشگیری از ایدز، خودمراقبتی، اوقات فراغت و ...  ، حرفه آموزی و ایجاد اشتغال جهت کودک و خانواده، خدمات بهداشتی و درمانی، هزینه های ضروری زندگی، هزینه مسکن و یا اجاره بها، ایاب و ذهاب کودک، خدمات تحصیلی و پیگیری امور تحصیلی کودک در مدرسه، پرداخت کمک هزینه های سرمایه کار و یا اجاره بهای محل کار، لوازم ضروری زندگی، تهیه جهیزیه، درمان، اجرای برنامه های تفریحی و اردوهای گروهی، انجام آزمایشات و معاینات غربالگری و ... از جمله اقدامات بهزیستی در راستای توانمندسازی کودکان کار و خانواده های آنان است.
با توجه به زمانبر بودن پروسه توانمندسازی و اعتبارات تخصیص یافته به فعالیت ساماندهی کودکان کار در سال ۹۷، ۱۰ کودک کمک هزینه لوازم ضروری زندگی، ۱۴ کودک کمک هزینه حرفه آموزی، ۱۰ کودک کمک هزینه ودیعه مسکن، ۴ کودک کمک هزینه درمان، ۲ کودک کمک هزینه سرمایه کار را دریافت کرده اند. با عنایت به راه اندازی مرکز حمایتی – آموزشی کودک و خانواده «مهر آفتاب» از آذر ماه سال ۱۳۹۵ و با توجه به استراتژی و سیاست بهزیستی مبنی بر کاهش ساعات حضور کودک در خیابان و پرهیز از اقدامات خشن و قهری جهت حذف کودکان از خیابان، اقدامات و تلاش های فراوانی جهت ارائه خدمات و حمایت های بهینه از کودکان کار و خانواده های آنان در این مرکز نیز صورت گرفته است.
 
استان همدان

 ۴۶۰ کودک کار پذیرش شده در این استان از خدمات بیمه ای و حمایتی بهزیستی بهره مند شده اند. اجرای طرح «مهرانه» و پرداخت کمک هزینه تحصیل به تمامی کودکان پذیرش شده در مراکز با سرانه هر نفر سیصد هزارتومان و طرح «عیدانه» و پرداخت کمک هزینه پوشاک با سرانه هر نفر دویست هزارتومان، پرداخت سبد کالا از طریق جلب مشارکتهای مردمی به صد نفر از کودکان پذیرش شده و... از دیگر خدمات حمایتی ارائه شده به این کودکان هستند. همچنین در سه ماهه اول امسال نیز تعداد ۳۸ کودک کار در مراکز مورد پذیرش قرار گرفته و از خدمات تخصصی روانشناسی و مددکاری به صورت فردی ویا گروهی با برگزاری کارگاه های آموزشی بهرمند شده اند. حرفه آموزی کودک و یا خانواده ها، خدمات اشتغال زایی برای والدین کودکان از طریق پرداخت سرمایه کار ویا حرفه آموزی برگزاری کلاسهای فرهنگی، آموزشی، تفریحی و ورزشی و تشکیل تیم ورزشی فوتسال، برگزاری اردوهای فرهنگی، کلاسهای تقویتی، برنامه های اوقات فراغت  و...نیز از دیگر برنامه های سازمان برای این قشر از مددجویان است.


استان خراسان رضوی 

مقایسه آماری سه ماهه اول ۹۷ و ۹۸ نشان از رشد ۲۶ درصدی فعالیت بهزیستی در شناسایی و پذیرش کودکان کار و خیابان می دهدکه  در بخش خدمات روزانه  رشد ۳۲۲درصد نسبت به سال قبل داشته ایم و در بخش نگهداری با کاهش ۳۹ درصدی مواجه می باشیم به عبارتی دیگر تمرکز و تلاش مضاعف در شناسایی کودکان و استقبال کودک و خانواده از طرح های روزانه این همکاری را افزایش داده و کودکان بیشتری را از خدمات تخصصی سازمان در این بخش برخوردار ساخته است.

استان قزوین 

در حال حاضر بهزیستی استان قزوین، کودکان کار و خیابان را در یک مرکز دولتی(شبانه روزی) و ۲ مرکز غیر دولتی(مراکز  حمایتی- آموزشی کودک و خانواده در شهرستان های قزوین و تاکستان) تحت نظارت سازمان با هدف کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی ناشی از حضور و کار کودکان در خیابان تعداد ۲۱۲ کودک را در سال ۱۳۹۷ مورد پذیرش و حمایت قرار داده است. با عنایت به این که تعداد ۷۲ کودک پذیرش شده در سال ۱۳۹۶ نیازمند به ارائه خدمات در سال ۱۳۹۷بوده است، در مجموع این استان در سال ۱۳۹۷ به ۲۸۴ کودک کار و خیابان خدمات تخصصی ارائه کرده است.
    افتتاح اولین مرکز روزانه حمایتی- آموزشی کودک و خانواده در سال ۱۳۹۵به نام مرکز خانه خورشید
    شناسایی و جذب کودکان کار و خیابان، انعقاد تفاهم نامه با مرکز بهداشت علوم پزشکی جهت ارائه خدمات سلامت در خصوص آموزش های مرتبط با پیشگیری از ایدز و انجام آزمایش های تخصصی، ارسال فراخوان در جراید جهت توسعه و افتتاح مرکز حمایتی- آموزشی کودک و خانواده در شهرستان تاکستان،     گسترش فعالیت ها و ارائه خدمات به کودکان کار و خیابان(راه اندازی و افتتاح مرکز حمایتی- آموزشی کودک و خانواده در شهرستان تاکستان به نام مرکز چتر مهربانی)،     تدوین طرح جمع آوری کودکان کار و خیابان و راه اندازی مرکز دوستدار کودک، اجرای طرح مهرانه و تهیه و توزیه بسته های حمایتی – آموزشی لوازم التحریر و ... به ۵۰۰ کودک کار و خیابان و خانواده هایشان، برگزاری اردوهای تفریحی- آموزشی مختص کودکان کار و حمایت های مالی از کودکان و خانواده هایشان در راستای توانمندسازی، برگزاری کلاسهای آموزشی و مهارت های و برنامه ریزی جهت اوقات فراغت کودکان،  اطعام کودکان و خانواده ایشان در ماه مبارک رمضان طی برگزاری سه ضیافت افطاری در سطح استان و همچنین تشکیل تیم فوتسال ویژه کودکان کار و خیابان و ...  از فعالیت های استان به منظور حمایت از این کودکان است.  

استان کهگیلویه و بویر احمد

هدف کمی پیش بینی شده در سال ۹۷ (۱۲۱ نفر) و پذیرش مراکز کودکان کار و خیابان (۲۰۱) نفر می باشد که ۶۰ درصد رشد داشته ایم. از این آمار تعداد ۱۴۹ نفر توسط دو مرکز حمایتی آموزشی کودک و خانواده مستقر در مرکز استان و تعداد ۵۲ نفر توسط واحد کودکان کار و خیابان مراکز اورژانس خدمات اجتماعی شهرستان کهگیلویه و گچساران شناسایی شد.  
اقداماتی همچون پرداخت مهرانه به ۱۲۱ نفر با. سرانه ۳میلیون ریال (خرید البسه، کیف، کفش، لوازم التحریر، پک بهداشتی) و  پرداخت عیدانه به تعداد ۱۱۶ نفر با سرانه ۲میلیون ریال و همچنین پرداخت مبلغی بیش از ۵۳۰ میلیون ریال بابت توانمند سازی خانواده های کودکان کار برای ۱۸ نفر همچنین راهنمایی خانواده های کودکان کار به اداره کار تعاون و رفاه اجتماعی جهت  دریافت تسهیلات اشتغالزایی، راهنمایی خانواد های کودکان کار به فنی و حرفه ای جهت حرفه آموزی، معرفی کودکان کار به مرکز بهداشت شهرستان جهت انجام تست های غربالگری ایدز و هپاتیت، برگزاری دوره های آموزشی پیشگیری از اعتیاد با محوریت فرزند پروری ویژه خانواده کودکان کار، برگزاری کلاس فوتبال و برپایی جشن یلدا از دیگر اقدامات استان در این زمینه هستند.


استان آذربایجان غربی
خدمات وحمایتهای مادی ومعنوی به کودکان کار وخیابانی درمرکز ساماندهی ومرکزحمایتی آموزشی کودک وخانواده به ۳۱۴ نفر ارائه شده است. همچنیندرطول سال ۱۳۹۷ مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان بابت توانمندسازی وحمایتهای مادی ومعنوی به کودکان کار  وخانواده های  آنان هزینه شده است.
-در مهر ماه ۱۳۹۷ به ۲۳۰ نفر از کودکانی که ترک تحصیل نموده یا درشرف ترک تحصیل بوده اند سرانه مبلغ ۳۰۰هزار تومان جهت بازگشت به مدرسه وادامه تحصیل پرداخت شده وبرای ۱۲۷ نفر از طریق سامانه ارمغان مستمری برقرار شده است.  

کد خبر 423

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =