افزایش چشمگیر سمن های حامی کودکان کار و خیابان؛ گامی برای حمایت از کودکان کار و محو کار کودک

رئیس سازمان بهزیستی کشور همزمان با روز جهانی مبارزه علیه کار کودک در بیانیه ای، ضمن قدردانی از همه فعالان عرصه کودکان و نوجوان، عنوان کرد: با افزایشی که در سالهای اخیر در ظرفیت سمن های حامی کودکان کار و خیابان از طریق صدور مجوز توسط بهزیستی به بخش غیردولتی انجام شده و همچنین بانک های اطلاعاتی وسیعی که از تعداد و وضعیت کودکان خیابانی در سطح کشور وجود دارد، امیدواریم بتوانیم با نگاهی مثبت و امیدبخش، برای حمایت از کودکان کار و محو کار کودک در کشورمان گام برداریم.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل، «وحید قبادی دانا» رئیس سازمان بهزیستی کشور همزمان با دوازدهم ژوئن  مصادف با روز جهانی مبارزه علیه کار کودک بیانیه صادر کرد.

متن بیانیه به شرح ذیل است:

به نام خدا

با درود فراوان به تمامی فعالان عرصه حمایت از حقوق کودکان، بویژه کنش گرانی که با وجود سختی های فراوان در این مسیر، همچنان در این مسیر پرتلاطم فعالیت می کنند.

تحولات اخیر اقتصادی و اجتماعی که بخاطر عوامل مختلف جمعیتی (همچون مهاجرت) سیاسی (فشارهای جهانی اعمال شده بر اقتصاد کشور) و... در سطح کشور و منطقه بوجود آمده منجر به این مسئله شده که علیرغم تلاشهای مستمر و توفیقاتی که در مبارزه با پدیده کار کودک و حمایت از کودکان کار و خانواده های آنها انجام می شود، همچنان هم شاهد وجود گروه هایی از کودکان در کشور هستیم که برای مقاصد اقتصادی کوتاه مدت، خود را هزینه می کنند. همچنین تحولات جهانی و شکاف هایی که در طبقات اقتصادی جوامع، بویژه در کشورهای ضعیف (از نظر اقتصادی) ایجاد شده باعث افزایش نگرانی ها در زمینه کودکان و نوجوانان و شرایط آنها در زمان حال و آینده شده است.

نامگذاری روز ۱۲ ژوئن به عنوان روز جهانی مبارزه با کار کودک ضمن یادآوری لزوم توجه هرچه بیشتر به مسایل این قشر از کودکان، این فرصت را برای سازماهای اجتماعی دولتی و غیردولتی فراهم می کند تا با رساندن صدای محرومیت کودکان کار، برای افزایش فرصت های انتخاب و برابرسازی فرصت های دسترسی به منابع و امکانات اجتماعی و حتی ایجاد امتیازهای ویژه به نفع گروه های به حاشیه رانده شده (با تاکید بر کودکان کار و خانواده های آنها) اقدام کنند.

برای روشن تر شدن ابعاد مفهوم پدیده کار کودک لازم است به این نکته مهم اشاره شود که منظور از مفهوم آسیب شناسانه «کار کودکان» شرایطی است که یک فرد دارای سن کمتر از ۱۸ سال برای اهداف اقتصادی و کسب درآمد، بطور مستقیم یا غیر مستقیم مجبور به فعالیت فیزیکی می شود و این فعالیت او را از تحصیل و آموزش، رشد طبیعی و .... باز می دارد. از این جمله می توان به کودکان کار در خیابان، کودکانی که بخاطر نگهداری از افراد دیگر در خانواده از تحصیل محروم شده اند، کودکان کار کارگاهی، پادو ها، دستفروش ها و... اشاره کرد. همچنین پدیده کار کودک به وضعیت هایی اشاره دارد که کودکان برای انجام فعالیت های اقتصادی تن به بهره کشی داده، دستمزدی ناعادلانه در ازای فعالیت های خود دریافت میکنند و حتی در مواردی دستمزد این کودکان به افراد دیگر پرداخته میشود. وضعیت دیگری که به عنوان کار کودک در مفهوم آسیب شناسانه آن دلالت دارد، وضعیتی است که کودکان در مشاغلی به کار گمارده شده اند که در فهرست منع بدترین اشکال کار کودک قرار دارد و بعضا ساعات طولانی، محیط های آسیب خیز و خطرناک و یا شرایط کاری زیان آور همچون حمل بارهای سنگین، کار در ساعات شب، کار با مواد شیمایی یا در ارتفاع، انجام کارهای خلاف قانون و اخلاق و... در این دسته قرار دارند.

به این نکته توجه شود که هدف برنامه های مبارزه با کار کودکان به حداقل رساندن تعداد کودکان در شرایط فوق است.

اما در میان تمام چالش ها و تهدیدهای پیش گفت، امیدها و افق های روشنی نیز قابل بیان و توجه هستند. وجود آیین نامه ساماندهی کودکان خیابانی که برای حمایت از کودکان مذکور وظایف دستگاه ها را مشخص نموده است، اعطای تابعیت به کودکان مادران ایرانی ازدواج کرده با افراد غیر ایرانی از جمله این موارد به شمار می روند.

همچنین عزم جدی دولت برای اصلاح و بازنگری آیین نامه ساماندهی کودکان خیابانی در قالب آیین نامه حمایتهای اجتماعی از کودکان که انشاءا... بزودی به ثمر خواهد نشست می تواند برخی موانع اجرایی را در زمینه ارائه خدمات حمایتی هماهنگ و منسجم به کودکان کار و خیابان برطرف کند.

از سوی دیگر با افزایشی که در سالهای اخیر در ظرفیت سمن های حامی کودکان کار و خیابان از طریق صدور مجوز توسط سازمان بهزیستی به بخش غیر دولتی انجام شده است و ایجاد بانک های اطلاعاتی وسیعی که از تعداد و وضعیت کودکان خیابانی در سطح کشور داریم، امید می رود بتوانیم با نگاهی مثبت و امید بخش رو به آینده، برای حمایت از کودکان کار و محو کار کودک در کشورمان گام برداریم.

در پایان ضمن تقدیر و تشکر مجدد از همه فعالان عرصه کودکان و نوجوان کشورمان از جمله همکاران خدوم شاغل در سازمان بهزیستی، سازمان های مردم نهاد، مومسسات خیریه و صاحب نظران و سایر فعالان اجتماعی این عرصه، امیدوارم بتوانیم در کنار هم ایرانی آباد، شایسته کودکان عزیزمان بسازیم.

کد خبر 412

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد