شفاف‌سازی هدف اصلی در تشکیل کمیته‌های ژنتیک در  سطح کشور

کارشناس ژنتیک سازمان بهزیستی کشور از تدوین دستورالعمل جامع مشاوره ژنتیک به منظور شفاف‌سازی کمیته‌های ژنتیک در سطح کشور خبر داد.:

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، «حمیرا ادیبی» کارشناس ژنتیک سازمان بهزیستی کشور در خصوص فعالیت کمیته ژنتیک، گفت: سال گذشته دستورالعمل جامع مشاوره ژنتیک به منظور شفاف‌سازی کمیته‌های ژنتیک در سطح کشور تدوین شد که در آن چگونگی انتخاب آزمایشگاه همکار مشاوره ژنتیک مشخص شد.

کارشناس ژنتیک سازمان بهزیستی کشور در ادامه به تشریح برنامۀ مشاورۀ ژنتیک پرداخت و گفت: بهزیستی از سال ۱۳۷۹ در برنامۀ مشاوره ژنتیک حضور پیدا کرده و مراکز مشاوره ژنتیک را راه‌اندازی کرده است. در این راستا تعدادی پزشک عمومی و یا پزشک‌های متخصص در دوره‌های تخصصی شرکت کرده و توانستند مجوز مراکز را دریافت کنند و این تعداد پزشک در حال حاضر در سطح کشور فعالیت می‌کنند.

وی با اعلام اینکه در این سال‌ها پیشرفت کار بسیار رضایت‌بخش بوده است، تصریح کرد: برنامه در سال‌های اول به این صورت بوده که افراد به مراکز مشاوره ژنتیک مراجعه می‌کردند اما از سال ۱۳۹۳ تا حدودی برنامه سازمان تغییر کرد و سعی شد تا برنامه را به شکل فعال‌تری انجام شود؛ از این‌رو  طرح‌های غربالگری از جمله تکمیل پرسشنامه زوجین قبل از ازدواج توسط کارشناسان و معرفی افراد پرخطر به مراکز مشاوره ژنتیک برای این مراکز  تعریف شد.

ادیبی طرح‌های غربالگری را برای دو گروه هدف دانست و افزود: با توجه به اینکه بهترین زمان برای انجام مشاوره ژنیتک  قبل از ازدواج است، از  این‌رو گروه اول زوجین قبل از ازدواج بودند.

به گفته وی، به طور قطع ابتدا ازدواج‌های پر خطر و افرادی که نیازمند هستند که خدمات تخصصی دریافت کنند، شناسایی می‌شوند. گروه دوم نیز شامل دانش‌آموزان بین سنین ۱۵ تا ۲۵ سال می‌شود.

کارشناس ژنتیک سازمان بهزیستی کشور، گفت: این افراد با هدف شناسایی گروه‌های پرخطر به مراکز مشاوره ژنتیک مراجعه  تا آگاه‌سازی در مورد ازدواج فامیلی، به ویژه خطراتی که ازدواج‌های فامیلی پر خطر می‌توانند داشته باشند، صورت گیرد؛ چراکه در خانواده‌های که افراد معلول وجود دارند، با ازدواج فامیلی این ریسک وجود دارد که بیماری تکرار شود.

کد خبر 408

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =