انتقاد از زباله‌گردی کودکان کار و خیابان/ پیشنهاد تفکیک زباله از مبداء به شهرداری تهران

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور همزمان با روز جهانی مبارزه با کار کودکان از اجرای طرح مشترک ساماندهی کودکان کار و خیابان با همکاری وزارت کشور، استانداری، شهرداری تهران و تعدادی از سازمان‌های مردم‌نهاد از ۲۵ خردادماه جاری خبر داد و گفت: اکنون که بحث منع کار کودکان مطرح است برخی از کودکان غیرقانونی و مابقی توسط پیمانکاران طرف قرارداد شهرداری فعالیت می‌کنند که انتظار ما در وهله اول از شهرداری تهران رسیدگی و پیشگیری نسبت به این امر است؛ چراکه زباله‌گردی جزء کارهای زیان‌آور برای کودکان است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل، «حبیب‌الله مسعودی‌فرید» معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور همزمان با روز جهانی مبارزه با کار کودکان با بیان اینکه در آئین‌نامه کودکان کار و خیابان مصوب سال ۸۴ هیئت دولت محوریت این امر با بهزیستی است، گفت: در این روند تحقق این طرح ۱۱ دستگاه دیگر وظایفی به عهده دارند، به عنوان مثال شهرداری‌ها مسئول تامین مکان و تجهیز مناسب، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مسئولیت بیمه درمانی و خدمات پزشکی، آموزش و پرورش مسئولیت آموزش و نیروی انتظامی مسئولیت حمایت و حفاظت از همکاران ما در جذب و ساماندهی کودکان کار و خیابان را عهده‌دار هستند.

تمرکز بهزیستی بر خانواده‌محوری و توسعه مراکز روزانه حمایت از کودکان کار و خیابان

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۹۴ درصد کودکان کار و خیابان با خانواده و تنها ۶ درصد از این کودکان با افراد دیگر زندگی می‌کنند، تصریح کرد: از چند سال گذشته تمرکز ما در بهزیستی بر خانواده‌محوری و توسعه مراکز روزانه حمایت از کودکان کار و خیابان بوده است؛ این در حالی‌ست که سال گذشته ۵ هزار و ۸۰۰ کودک در مراکز شبانه‌روزی و بیش از ۸ هزار و ۵۰۰ نفر در مراکز روزانه حمایت از کودکان کار و خیابان پذیرش شدند.

وی با اشاره به روند رو به رشد کودکان غیرایرانی کار و خیابان در معابر و خیابان‌های کلانشهرها، تصریح کرد: در حال حاضر در کلانشهر تهران ۸۰ درصد کودکان کار و خیابان پذیرش‌شده در مراکز، غیرایرانی هستند که بیش از ۹۰ درصد از آنها از کشور افغانستان و به ترتیب از پاکستان و بنگلادش هستند و تعدادی اندک از عراق در منطقه غرب فعالیت می‌کنند.

۲۵ خرداد؛ اجرای طرح مشترک ساماندهی کودکان کار و خیابان

مسعودی‌فرید در ادامه از اجرای طرح مشترک ساماندهی کودکان کار و خیابان با همکاری وزارت کشور، استانداری، شهرداری تهران و تعدادی از سازمان‌های مردم‌نهاد از ۲۵ خردادماه جاری خبر داد و گفت: هدف اصلی در این طرح حمایت از کودکان کار و خیابان است؛ چراکه معتقدیم جای کودک در خیابان نیست و کودک باید در کنار خانواده باشد به عبارتی سعی در رفع مشکلات خانواده کودکان کار و خیابان داریم به نحوی که کودک دیگر در خیابان نباشد و اگر قرار باشد کسی در خانواده کار کند این کودک نیست، بلکه سایر اعضاء خانواده باید این مسئولیت را عهده‌دار شوند.

تاکید بر توانمندسازی خانواده‌ تا جایی که دیگر کودکان در خیابان نباشند

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، ادامه داد: در اجرای طرح مشترک ساماندهی کودکان کار و خیابان با همکاری سازمان‌های مردم‌نهاد کودکان جذب می‌شوند سپس با ورود به پروسه تعیین هویت، بررسی وضعیت کودکان غیرایرانی و شناسایی خانواده‌های آنها با همکاری اداره اتباع آغاز می‌شود و در مرحله آخر مداخلات و اقدامات حمایتی صورت می‌پذیرد. اما برای کودکان کار و خیابانی ایرانی، در راستای توانمندسازی خانواده‌ها تا جایی که دیگر کودکان در خیابان نباشند، برنامه‌ریزی می‌کنیم. نهایتاً هدف در ساماندهی کودکان کار و خیابان ایرانی و غیرایرانی این است که شاهد حضور این کودکان در معابر شهری نباشیم.

سلب حضانت موقت و دائم کودکان از خانواده با کمک دادستانی

وی در تبیین و تشریح روند توانمندسازی خانواده‌های کودکان کار و خیابان، عنوان کرد: در راستای توانمندسازی خانواده‌ها با جمع‌آوری گزارش مددکاری با آموزش‌های رایگان بر روی فرد دیگری در خانواده سرمایه‌گذاری می‌کنیم و اگر دوباره شاهد حضور کودک در خیابان باشیم با کمک دادستانی نسبت به سلب حضانت موقت و دائم اقدام خواهیم کرد.

کاهش ۲۵ درصدی جمعیت کودکان کار تا پایان اجرای برنامه ششم توسعه

مسعودی‌فرید در پاسخ به نارضایتی برخی از موسسات مردم‌نهاد در اجرای طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان، اذعان کرد:: تکلیف قانونی ساماندهی کودکان کار و خیابان با بهزیستی است چنانکه در ماده ۸۰ بند ح برنامه ششم توسعه آمده است: «با اقدام بهزیستی و همکاری سایر دستگاه‌ها تا پایان اجرای قانون برنامه به‌نحوی که جمعیت کودکان کار حداقل بیست و پنج درصد (۲۵%) کاهش یابد». این در حالی است که ما موافق حضور کودک در خیابان نیستیم؛ چراکه این امر مصداق نوعی کودک‌آزاری است. لذا با توانمندسازی خانواده از حضور کودکان در خیابان جلوگیری می‌کنیم.

فعالیت بیش از ۳ هزار کودک کار و خیابان در پایتخت

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، مصلحت کودک در کنار توانمندسازی خانواده را استراتژی بهزیستی در اجرای این طرح برشمرد و ادامه داد: از حدود ۱۳ هزار کودک کار و خیابان پذیرش‌شده در سال گذشته بیش از ۳ هزار نفر در استان تهران فعالیت می‌کردند لذا اجرای این طرح از استان تهران آغاز می‌شود.

کودکان ابزاری برای کسب درآمد برخی افراد سودجو

وی با تاکید بر نقش مردم و رسانه در آگاه‌سازی جامعه در خصوص کودکان کار و خیابان، افزود: پیشنهاد ما این است اگر فردی می‌خواهد کمکی به این کودکان داشته باشد حتما کمک غیرنقدی باشد و کمک نقدی خود را به سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه کودکان کار و خیابان اهداء کنند؛ چراکه کودکان ابزاری برای کسب درآمد برخی افراد سودجو هستند.

فعالیت ۸۰ مرکز روزانه و شبانه‌روزی حمایتی کودکان کار و خیابان در کشور

مسعودی‌فرید با بیان اینکه در حال حاضر ۸۰ مرکز روزانه و شبانه‌روزی حمایتی کودکان کار و خیابان در کشور وجود دارد، گفت: از این تعداد ۲ مرکز شبانه‌روزی به صورت دولتی و ۱۷ مرکز روزانه غیردولتی در تهران فعالیت می‌کنند.

انتقاد از زباله‌گردی کودکان، پیشنهاد تفکیک زباله از مبداء به شهرداری تهران

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با انتقاد از زباله‌گردی کودکان، تفکیک زباله از مبداء را پیشنهاد کرد و گفت: تعداد بسیاری از کودکان بالاخص در شهر تهران زباله‌گردی می‌کنند و اکنون که بحث منع کار کودکان مطرح است برخی از کودکان غیرقانونی و مابقی توسط پیمانکاران طرف قرارداد شهرداری فعالیت می‌کنند که انتظار ما در وهله اول از شهرداری تهران رسیدگی و پیشگیری نسبت به این امر است؛ چراکه زباله‌گردی جزء کارهای زیان‌آور برای کودکان است.

بررسی آئین‌نامه حمایتی ساماندهی کودکان کار و خیابان در کمیسیون اجتماعی دولت

وی در پایان از بازنگری آئین‌نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان با عنوان آئین‌نامه حمایتی کودکان کار و خیابان خبر داد و یادآور شد: این آئین ‌نامه با اصلاحات جدید در کمیسیون اجتماعی دولت در حال بررسی است و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک به تصویب نهایی برسد.

کد خبر 406

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =