نقش موثر بهزیستی در ترویج مشاوره علمی و تخصصی

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی، گفت: امروزه روانشناسی زرد با بهره‌گیری از پتانسیل و ظرفیت رسانه، فضای مجازی و... با دسترسی آسان به دنیایی از اطلاعات سطحی و کم‌اعتبار یا حتی جعلی گسترش زیادی پیدا کرده و این تله‌ای است که افراد نباید در آن گرفتار شوند.

مسعود فیروزی افزود: شکافی که باید بین متخصص و فرد عامی باشد از بین رفته و گاها افراد صحبت‌های یک بلاگر، همسایه، فامیل و... را به یک روانشناس متخصص ترجیح می‌دهند و علت آن این است که ما در اقیانوسی از اطلاعات و شایعات سردرگم شده‌ایم.

وی با اشاره به کتاب مرگ تخصص اثر تام نیکولز، گفت: در این کتاب به این سوال پاسخ داده می‌شود که چرا صدای متخصصان شنیده نمی‌شود. اینکه چه اتفاقی افتاده که مردم یک جامعه به جای مراجعه به متخصصان به موضوع‌های سطحی روی می‌آورند. پاسخش اینجاست که جهان در عصر انفجار اطلاعات، با حضور موتورهای جست‌وجوگر و شبکه‌های اجتماعی گوناگون به این سمت سوق یافته است.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی، افزود: یکی دیگر از دلایل آن این است که هیچ تمایزی بین متخصصین و حرفه‌ای‌ها اتفاق نیفتاده است. در بسیاری از دانشگاه‌های دنیا برای کسی که می‌خواهد کار بالینی انجام دهد، دوره‌های حرفه‌ای برگزار می‌کنند و کسی که تخصص می‌گیرد صرفا کارش، دانشگاهی و علمی است. در کار روانشناسی و مشاوره، تخصص و حرفه‌ای بودن باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند و با هم همراه باشند.

مسعود فیروزی با بیان اینکه روان‌شناسان در ایجاد یک جامعه سالم از نظر جسمانی و روانی نقش بسزایی دارند، گفت: روانشناسان با تسکین روان و درمان خطاهای شناختی به دنبال راهنمایی افراد در مسیر به‌زیستن و خلق جامعه‌ای سالم، امیدوار و زدودن آسیب و خشونت از جامعه می‌باشند. اهمیت علم روانشناسی امروزه بر هیچکس پوشیده نیست. شاید افراد درگذشته درصورت مراجعه به روانشناس و روانپزشک، آن را مخفی نگاه می‌داشتند تا برچسب و انگ به آنها اطلاق نشود اما امروزه عموم مردم به اهمیت برخورداری از خدمات روانشناختی و نقش بسزای آن در ارتقای کیفیت زندگی فردی و اجتماعی واقف هستند.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان کسی که سال‌هاست در سازمانی کار می‌کنم که بیشترین افراد روانشناس را به صورت سازمانی و دولتی و همینطور در مجموعه‌های تحت نظارت به‌کارگیری کرده است با اطمینان می‌گویم که اتفاقات بسیار شگرفی در مقایسه با سال‌های قبل در عرصه روانشناسی رخ داده است و توجه مردم به گفتمان مشاوره علمی بیشتر شده است.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی افزود: بهزیستی با هدف کاهش مشکلات روانی اجتماعی مردم اقدامات موثری را از طریق طراحی برنامه‌ها و فعالیت‌های متنوع و گسترده در حوزه سلامت روان ارایه می‌کند. امروز برخی از خدمات روانشناختی در جامعه فقط در تخصص سازمان بهزیستی است و توسط نیروهای حرفه‌ای این سازمان انجام می‌گیرد از جمله این فعالیت‌ها، مشاوره تلفنی ۱۴۸۰ و خط ملی اعتیاد 09628است. اجرای طرح‌های مشاوره پیش از ازدواج، مشاوره زندگی خانوادگی، مشاوره بلوغ و نوجوانی، غربالگری و درمان اضطراب در میان کودکان و... از جمله فعالیت‌هایی است که به‌صورت مستمر توسط روانشناسان خبره و توانمند انجام می‌گیرد.

 

کد خبر 107020

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد