در رسانه | هنر درمانی تا الگوی چندجانبه در حوزه توانبخشی خراسان جنوبی

تصور اغلب ما از معلولان، انسان‌های بدون تحرک است در حالی که تئاتر و هنر درمانی، توانبخشی مبتنی بر جامعه، فعالیت‌های ورزشی و تامین اقلام توانبخشی با الگوی چندجانبه در خراسان جنوبی برای این قشر زندگی متفاوتی را رقم زده است.

به گزارش ایرنا، توانبخشی برای افراد دارای معلولیت اهمیت بالایی دارد و می‌تواند کارآمدی آنان را در زندگی فردی و اجتماعی افزایش دهد به شکلی که حتی برای امور روزمره نیازی به کمک دیگران نداشته باشند.

افراد دارای معلولیت به عنوان بزرگترین اقلیت در هر جامعه‌ دارای حق و حقوقی هستند که باید دیده شود از همین رو سازمان بهزیستی به عنوان دستگاه تخصصی در این حوزه تلاش کرده در قالب برنامه‌های مختلف، توانبخشی و توان افزایی آنان را دنبال کند.

یکی از مهمترین نیازهای این قشر که شرایط زندگی شان را مانند سایر افراد جامعه فراهم می‌کند، برابری فرصت‌هاست. دسترسی آسان به خدمات مختلف نظیر توانبخشی، اشتغال، آموزش، فرهنگی، اجتماعی و سهولت تردد آزادانه در اماکن عمومی و آموزشی باید برای معلولان فراهم شود.

بهره‌مندی هزار و ۷۵۳ معلول از امور هنری

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی در گفت و گوی تفصیلی با خبرنگار ایرنا با اشاره به اقداماتی که امسال برای توان افزایی و توانبخشی معلولان استان انجام شده است گفت: یکی از مهمترین بخش‌های توانبخشی معلولان، توان افزایی روانی است که تئاتر و هنر درمانی در این زمینه دنبال می‌شود.

شهرام شیخانی افزود: تئاتر و هنر درمانی از خدمات توانبخشی است که در خراسان جنوبی نیز برای معلولان شروع شده و در حال حاضر هزار و ۷۵۳ نفر از امور هنری در راستای کمک به توانمندی روانی و اجتماعی خدمت می‌گیرند.

وی با بیان اینکه برای امور هنری امسال ۵۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال هزینه شده است گفت: آموزش، تامین لوازم مورد نیاز و شناسایی استعدادها در دستور کار بوده تا پرورش آنها دنبال شود و تلاش می‌کنیم این افراد در عرصه‌های ملی و بین المللی بدرخشند اما هنوز در مرحله آماده سازی و تقویت افراد هستیم.

۲۵ میلیارد ریال اعتبار برای توانبخشی مبتنی بر جامعه

این مقام مسئول، توانبخشی مبتنی بر جامعه را مهمترین برنامه بهزیستی برای توانمندسازی افراد دارای معلولیت برشمرد و گفت: این برنامه در استان با اولویت روستاییان شروع شده و اکنون تمامی روستاهای استان تحت پوشش قرار دارند.

وی ادامه داد: در حال حاضر هزار و ۳۰۰ نفر از روستاییان خراسان جنوبی از این برنامه بهره مند شدند و هر سال سازمان بهزیستی ۲۵ میلیارد ریال اعتبار به این طرح اختصاص می‌دهد.

شیخانی گفت: به همین میزان هم کمک مردمی به برنامه اختصاص یافته است یعنی حدود ۵۰ میلیارد ریال اعتبار صرف اجرای طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه در استان می‌شود.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد معلولان خراسان جنوبی در روستاها سکونت دارند افزود: توانمندی معلولان در حوزه‌های معیشت، سلامت، آموزش و اشتغال‌های خرد خانگی از طریق این طرح دنبال می‌شود.

معلولان خراسان جنوبی در راه مسابقه کشوری بومی و محلی

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی اجرای برنامه ورزش و بازی‌های بومی و محلی را دیگر اقدام بهزیستی در راستای توانبخشی معلولان برشمرد و گفت: این برنامه امسال در قالب جشنواره‌های روستایی شروع پررنگی داشت که در سه سطح شهرستانی، استانی و ملی برگزار می‌شود و تاکنون مرحله شهرستانی و استانی را پشت سر گذاشتیم.

وی با بیان اینکه ۶ مدل بازی بومی و محلی در این جشنواره دیده شده است ادامه داد: ۲۰۰ نفر در سطح استان برای جشنواره بازی‌های بومی و محلی شرکت کردند که ۸۰ نفر به مرحله استانی رسیدند و از این تعداد ۲ گروه ۹ نفره به مسابقات ملی اعزام خواهند شد.

شیخانی بیان کرد: هدف از اجرای این طرح، توانمندی معلول برای حضور در اجتماع، تقویت اعتماد به نفس، مطالبه گری و سلامت روح و روان بوده است.

وی یادآور شد: طرح حمایت از کودکان معلول بازمانده از تحصیل ساکن روستاهای صعب العبور در شهرستان‌های سربیشه و زیرکوه هم سال گذشته اجرا شده که ۶۰ نفر از افراد دارای معلولیت شناسایی شدند و بهزیستی به کمک یونیسف رابط آموزشی برای آنها اعزام کرد تا از تحصیل عقب نمانند.

کمک هزینه تغذیه و درمان برای بیماران پی کی یو

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی، در خصوص خدمات بهزیستی به بیماران پی کی یو یا فنیل کتونوری هم گفت: این بیماران خدمات متنوعی از بهزیستی دریافت می‌کنند که معمولا سالانه ۱۵ میلیارد ریال برای این خدمات هزینه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تشخیص بیماری پی کی یو با دانشگاه علوم پزشکی است افزود: در حال حاضر ۵۳ بیماری فنیل کتونوری در استان شناسایی شده و کمک هزینه تغذیه این بیماران تا سقف ۴۰ میلیون ریال و درمان ۲۵ میلیون ریال در سال است که از سوی بهزیستی پرداخت می‌شود.

شیخانی بیان کرد: نهضت تامین اقلام کمک توانبخشی اولویت دار از جمله ویلچر، تشک و سمعک را هم امسال دنبال کردیم که دهک‌های یک تا ۱۰ مشمول این طرح شده اند.

تامین اقلام توانبخشی با الگوی چندجانبه

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: اعتباراتی که سازمان بهزیستی به این برنامه سالانه اختصاص می‌دهد ۳۰ تا ۴۰ درصد نیاز را پوشش می‌داد لذا تلاش کردیم امسال اقدام ابداعی با عنوان الگوی چندجانبه را انجام دهیم تا درصد بیشتری از نیازها را پاسخ دهیم.

وی بیان کرد: یکی از روش‌ها احکام جایگزین حبس بوده که اکنون در نهبندان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال برای تامین اقلام کمک توانبخشی حکم گرفته‌ایم و در شهرستان زیرکوه یک میلیارد ریال حکم صادر شده است.

شیخانی با اشاره به اینکه ۱۰ میلیارد ریال به صورت استانی قول صدور حکم داده شده است افزود: آنچه محقق شده سه میلیارد ریال بوده که از طریق احکام جایگزین حبس در استان توانستیم خرید اقلام کمک توانبخشی را انجام دهیم.

وی گفت: ۲۶۰ قلم توانبخشی نیز از ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) محقق شده است و ۵۰ عدد ویلچر را از شورای مشارکت‌های کشور برای معلولان خراسان جنوبی جذب کردیم.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی افزود: در مجموع اعتبارات حوزه توانبخشی استان امسال بیش از ۲ برابر شده به طوری که سال گذشته ۱۲۰ میلیارد ریال و امسال ۲۰۰ میلیارد ریال به این حوزه اختصاص یافت.

وی با اشاره به اینکه سر جمع همه اقدامات در حوزه توانبخشی خراسان جنوبی منجر به کسب رتبه‌های برتر در سطح کشور شد یادآور شد: کسب رتبه اول دبیرخانه مناسب‌سازی، رتبه اول دفتر آموزشی توانبخشی و توانپزشکی استان و رتبه سوم معاونت توانبخشی بهزیستی استان از این قبیل است که ۲ رتبه آخر در سال‌های اخیر بی سابقه بوده است.

لینک خبر: https://irna.ir/xjPyyn

کد خبر 100235

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد